Netin numerot

Microsoft päästää Facebookinja Twitterin MSN.fi:n etusivulle. Muutos tapahtuu MSN:n uudistumisen yhteydessä ensi vuoden alkupuolella.

- Uudistuksessa on kaksi vaihetta. Ensin nostamme sosiaalisen median mukaan ja toisessa vaiheessa graafinen ulkoasu muuttuu aiempaa yksinkertaisemmaksi ja käyttäjäystävällisemmäksi, kertoo Rosa Garcia, joka johtaa Microsoftin kuluttaja- ja onlinepalveluja Euroopassa.

Verkkopalvelun uudistus on vastaus kovenevaan kilpailuun verkkokävijöistä. Vielä kolmisen vuotta sitten MSN.fi kamppaili maan kävijälistan ykkössijasta, mutta muiden kasvaessa MSN.fi on polkenut paikallaan ja pudonnut sijalle kahdeksan.

Satsaukset videopalveluun ja uuteen Autotoday-sisältöpalveluun eivät ole toimineet aivan odotetulla tavalla, sillä kumpikin palvelu on noin 40 000 kävijän viikkotasolla.

- MSN.fi on kuitenkin Suomen kolmanneksi suurin etusivu, joka on kasvanut viime vuodesta noin 150 000 kävijällä, muistuttaa Suomen Microsoftilla onlineliiketoimintaa johtava Jani Savolainen.

Microsoftin todellinen kultakimpale on Messenger, joka on ajankäytöllä mitattuna Suomen ylivoimaisesti suosituin internetpalvelu.

- Messenger on välitön, oikea keskusteluväline, jossa ihmiset kommunikoivat todellisen ystäväpiirinsä kanssa, Garcia alleviivaa eroja muun muassa Facebookiin.

Mesen todellinen arvo mitataan lähivuosina, kun Microsoft ja muut yhteisöpalvelujen tarjoajat käyvät taistoon siitä, kenen palvelusta tulee uusi, sähköpostiin verrattava peruspalvelu, jossa kaikkien on pakko olla mukana.

- Nythän ongelmana on, että näitä verkostoja on aivan liikaa, tiivistää Garcia.

Suomalaisten verkonkäyttö elokuussa 2009