Tapahtumat

Aleksi Ylä-Anttila 21.3. 13:19

Messuilla menee nyt lujaa – tulovirta järjestäjäpaikkakunnille kipusi 458 miljoonan euroon: "Luottamus luodaan kasvokkain tapaamisessa"

Toni Repo
Helsingin Kirjamessuilla vieraili viime syksynä ennätykselliset 85 600 kävijää.

Uusi tutkimus osoittaa, että Suomessa järjestettävät messut toivat järjestämispaikkakunnilleen viime vuonna peräti 458 miljoonan euron tulovirran.

Summa on kasvanut yli 10 prosenttia viime vuodesta. Tapahtumien tuottama välitön työllisyysvaikutus paikkakunnille oli 3 895 henkilötyövuotta ja kokonaistyöllisyysvaikutus yli 6 000 henkilötyövuotta.

Messujen näytteilleasettajat ja messuvieraat käyttävät rahaa muun muassa ravintoloihin, kahviloihin, majoitukseen ja matkustamiseen sekä asioivat paikallisissa kaupoissa. Keskimäärin näytteilleasettaja käyttää osallistumiseensa 6 506 euroa ja kävijät kuluttavat messumatkaansa keskimäärin 105 euroa.

Voi siis hyvällä syyllä todeta, että messuilla menee nyt Suomessa erittäin hyvin. Eikä hidastumisesta ole merkkejä, kertoo Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n toiminnanjohtaja Reija Könönen.

Könönen kertoo M&M:lle, että viime viikonlopun Goexpo -messuilla Helsingin Messukeskuksessa kävi kolmen päivän aikana 44 126 ihmistä, kun luku vuotta aikaisemmin oli 36 504. Kasvua kertyi siis 21 prosenttia.

Tammikuisilla kasvatus- ja opetusalan Educa -messuilla tehtiin puolestaan kaikkien aikojen kävijäennätys. Messuilla vieraili 18 422 opettajaa. Viime vuonna kävijöitä oli 17 869.

"Lisäksi Helsingin Kirjamessut teki viime syksynä kävijäennätyksensä keräten neljän päivän aikana 85 600 kävijää. Messuilla menee erittäin hyvin. Ihmisiä kiinnostavat selvästi nyt kasvokkain kohtaaminen, elämykset ja tieto", Könönen kertoo.

Reija Könönen

 

Eri puolilla Suomea järjestetään vuosittain yli 150 messut. Messuja on sekä ammattilaisille että kuluttajille. Suosittuja messuaiheita olivat viime vuonna rakentaminen ja hyvinvointi, molempien alojen messuja järjestettiin kuudessa eri kaupungissa. Yksittäisistä messuista olivat suosituimmat Helsingin Kirjamessut, joihin tutustui yli 85 000 kävijää.

Henkilökohtaisiin tapaamisiin perustuvan messumedian suosio on kasvussa. Kantar TNS:n vastikään tekemä mainonnan määrää mittaava tutkimuksen mukaan mainostajat käyttivät messuihin viime vuonna 12 prosenttia edellisvuotta enemmän euroja.

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n puheenjohtaja Hannu Vähätalo arvioi, että kohtaamisen merkitys kasvaa nyt digimedian ohella.

"Messuilla koko ala kokoontuu muutamaksi päiväksi saman katon alle ja siellä syntyy valtava määrä merkittäviä kontakteja. Luottamus luodaan kasvokkain tapaamisessa. Messut on aidosti sosiaalinen media", sanoo Vähätalo.

Tulo- ja työllisyysvirrat laskettiin työkalulla, joka on kehitetty suomalaisten messujärjestäjien yhdistyksen Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n ja Haaga-Helian yhteistyöllä. Tutkimus perustuu Suomessa vuonna 2018 järjestettyihin tapahtumiin.

Laskelma huomioi messujen ja muiden messukeskuksissa järjestettävien tapahtumien välittömästi ja välillisesti aikaansaaman liikevaihdon, tulovirtojen jakautumisen eri toimialoille, välittömät ja välilliset työllisyysvaikutukset sekä verotulovaikutukset. Matkailun rahavirtojen mittaaminen perustuu niin kutsuttuun pohjoismaiseen malliin sekä Tilastokeskuksen kansantalouden tilinpitoon perustuviin panos-tuotoslaskelmiin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.