Messukeskus

Irmeli Salo 18.9.2013 12:40 päivitetty 4.2.2016 10:35

Messukeskuksen uudessa ilmeessä lentää serpentiini

Helsingin Messukeskus uudisti nimensä, ilmeensä ja ravintolamaailmansa.

Helsingin Messukeskus julkisti tänä aamuna alkaneiden Habitare-messujen alla omat uutisensa.

Niihin kuuluvat ravintolamaailman uudistus sekä tapahtumapaikan nimen ja ilmeen muutokset. Suurelle yleisölle on joskus ollut epäselvää, mitä eroa tai yhtäläisyyttä on nykyisillä Helsingin Messukeskus- ja Suomen Messut -nimillä.

Helsingin Messukeskus on merkinnyt paikkaa, jossa toimintaa on pyörittänyt Suomen Messut. Nyt nämä nimet siirtyvät historiaan ja messuvieraille, näytteilleasettajille, medialle ja suurelle yleisölle Suomen suurin messujen järjestäjä tiloineen on pelkkä Messukeskus.

Nimi on sama kaikilla kielillä, ja sillä viitataan tapahtumapaikkaan, tapahtumia järjestävään tahoon ja brändiin.

Uuden visuaalisen ilmeensä hiomisessa Messukeskus on tehnyt yhteistyötä viestintätoimisto Milttonin kanssa. Ilmeen ja yritystunnuksen on suunnitellut Creative Director Sampsa Voutilainen.

Logon puna-sinisen, lentävää serpentiiniä muistuttavan kiemuran tarkoituksena on symboloida messumedian luonnetta, eli kohtaamisia ja elämyksiä. Ylös kohoava muoto taas ilmentää kosketusta tulevaisuuteen.

Messukeskuksen brändilupauksena on "Oikeita kohtaamisia, aitoja elämyksiä, kosketus tulevaisuuteen".

Uusi yritystunnus, visuaalinen ilme, nimi ja kotisivu ovat käytössä tästä päivästä alkaen.

Messukeskus on myös toteuttanut kesän aikana suurremontin, jossa uusiksi ovat menneet sisääntuloaulat, galleriakäytävät ja ravintoloiden ilmeet. Sisustusremontin on suunnitellut sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi & Co, joka on kiinnittänyt erityistä huomiota tilojen valaistukseen tunnelmanluojana ja viihtyyvystekijänä.

Ravintoloiden määrä on lisääntynyt ja monipuolistunut. Uudistukset ovat nostaneet Messukeskuksen atmosfääriä piirun verran ylemmäs luksusmittarissa.

Messukeskuksen kokousmaailma on nyt nimeltään Kokoustamo.

Messukeskuksen toimitusjohtaja Christer Haglud sanoo, että uudistus on vaatinut 1,5 vuoden työn. Suurin rutistus on tehty kesällä.

”Tämä vuosi on ollut eräänlainen välivuosi, jolloin kesällä ei ole ollut tiheästi suurtapahtumia. Ensi ja seuraava kesä ovat taas täyteenbuukattuja”, Haglund sanoo.

Sisustusremontin hinta on Haglundin mukaan 12 miljoonaa euroa, kun taas kotimaisena työnä tehdyn ilmeen uudistuksen hinnaksi tuli vain kymppitonneja.

Viime vuonna Messukeskus teki 60 miljoonan euron liikevaihdon. Messuilla on Haglundin mukaan merkittäviä alueellisia kerrannaisvaikutuksia.

”Messut tuovat pääkaupunkiseudulle vuosittain yli 150 miljoonan euron tulot”, Haglund sanoo.

Messuista hyötyvät muun muassa hotellit, ravintolat, liikenne ja kauppa.

Messut ovat markkinointiviestinnässä viidenneksi suurin media. Haglundin mukaan messumedia kasvaa.

”Viime vuonna kasvua tuli seitsemän prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös kongressi- ja kokoustoiminta ovat kasvu-uralla.”

Viime vuonna Messukeskuksen tapahtumiin osallistui 10 000 näytteilleasettajaa ja 1,1 miljoonaa kävijää.

Artikkelista korjattu nimivirhe.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö