Lisätty todellisuus, augmented reality eli AR tulee pysyväksi osaksi Helsingin Messukeskuksen asiakaskokemusta tammikuisista matkamessuista alkaen. Kyseessä on Suomen ensimmäinen kaupallinen tässä laajuudessa toteuttava AR-ratkaisu ja myös maailman ensimmäinen kävijän täysin ympäröivä AR-maailma näin laajana toteutuksena.

AR liittää tietokonegrafiikalla tuotetut virtuaalikuvat ja -esineet osaksi tapahtumaympäristöä, jolloin digitaalisuus yhdistyy tapahtumaan saumattomasti. Suurelle yleisölle lisätty todellisuus tuli tutuksi viime kesänä Pokémon Go -peli-innostuksen myötä.

Ensimmäistä kertaa lisätty todellisuus on tapahtumakäytössä tammikuisilla matkamessuilla ja sen jälkeen kaikissa Messukeskuksen järjestämissä tapahtumissa. Sovellus lanseerataan yhteistyössä ohjelmistoyritys Immersal in kanssa.

Lisätyn todellisuuden, toisin kuin virtuaalitodellisuuden, kokemiseen ei tarvita erillisiä laseja – älypuhelin tai tabletti riittää. Ensi vaiheessa sovellus on käytettävissä tehokkaissa Apple n älypuhelimissa ja tableteissa sekä pian myös Android-päätelaitteissa.

Messukeskus lähtee kansainvälisessä messubisneksessä lisättyyn todellisuuteen ensimmäisenä. AR-markkinan on ennustettu kasvavan tulevaisuudessa jopa 120 miljardin dollarin kokoiseksi ja olevan jo 2020 mennessä huomattavasti virtuaalitodellisuusmarkkinaa suurempi bisnes.

Lähde: Tekniikka&Talous