Yksi koronapandemian suurimmista kärsijöistä on tapahtuma-ala. Turun yliopiston kauppakorkeakoulun tutkimuksen mukaan ala menettää tänä vuonna koronapandemian takia yli puolet liikevaihdostaan eli noin 1,5 miljardia euroa. Tutkimuksen tilasi Tapahtumateollisuus ry.

Kuten suurin osa isoista suomalaisista tapahtumista, myös Finnish Metal Events Oy:n järjestämä Tuska jouduttiin peruuttamaan koronarajoitusten vuoksi. Peruuntuminen pakotti yhtiön kuitenkin ideamaan uutta, koronaturvallista liiketoimintaa.

Tuska on käyttänyt Business Finlandin 100 000 euron kehittämistuen Tuska Utopia -nimisen konserttisarjan luomiseen. Sarja yhdistelee suomalaista metallimusiikkia, historiaa ja ”outoja” suomalaisia nähtävyyksiä ja paikkoja. Kymmenosaisen sarjan ensimmäisessä jaksossa esiintyy Turmion Kätilöt. Tunnin mittainen jakso on kuvattu Tuskan festivaalialueella Helsingin Suvilahdessa sijaitsevassa kaasukellossa.

Tuska Utopiassa ei ole kyse pelkästä musiikista, sillä tunnin mittaisissa jaksoissa kuvauspaikkojen historiaa selvitetään historioitsija Teemu Keskisarjan johdolla. Sarjan kuvaukset ovat vielä kesken.

”Raflaavasti sanottuna Tuska tekee matkailuohjelmaa. Viemme bändejä erikoisiin lokaatioihin, joissa teemme verkkosivuillamme julkaistavan tallenteen. Tässä yhdistyy konserttielämys ja matkailu”, Tuskaa järjestävän Finnish Metal Eventsin toimitusjohtaja Eeka Mäkynen kommentoi M&M:lle.

Mäkysen mukaan sarjassa on panostettu laatuun, sillä se kuvataan isolla tuotantotiimillä ja se on tarkasti käsikirjoitettu.

”Jokainen jakso maksaa saman verran kuin jäähallikeikan tekeminen.”

Mäkynen kertoo, että sarjan tuottaminen on yhtiölle täysin uutta liiketoimintaa, jota on tarkoitus jatkaa tulevaisuudessakin. Keikkatallenteen katsomisoikeus maksaa 14,90 euroa, ja tekijät odottava, että jokainen jakso kerää noin 10 000 katselukertaa. Sarjaa sponsoroivat kaiutinvalmistaja Genelec ja olutbrändi Koff. Sarjan yhteistyökumppanina on Helsingin Sanomat.

”Tässä on tarkoitus synnyttää uutta liiketoimintaa, koska kaikki on tapahtuma-alalla enemmän tai vähemmän suljettu. Fanit odottavat, että he voisivat nähdä suosikkiartistejaan, ja artistit, joiden kiertueet ovat peruuntuneet, haluavat tarjota jotain faneilleen. Me taas haluamme luoda uutta liiketoimintaa, joka perustuu siihen ydintekemiseemme eli konserttien järjestämiseen. Tämä ei ole vain korvaavaa toimintaa, vaan tälle syntyy oma polkunsa jatkossakin.”

Mäkynen kertoo, että sarjalla halutaan palvella Tuskan ja suomalaisen metallimusiikin kansainvälisiä faneja. Katsojia haetaan Suomen lisäksi erityisesti saksankielisistä maista, Pohjois-Amerikasta, Japanista ja Kiinasta.

”Tuska on notkea toimija, joka innovoi uutta. Emme ole ruikuttamassa lehtien sivuilla, että voi kun on kurjaa. Tästäkin paskasta syntyi tämmöinen, että jotain hyvää tässäkin. Ja paskalla viittaan tietenkin siihen, että Tuska oli tekemässä ennätystulosta, ja sitten korona veti maton alta. Nyt tästäkin kurjuudesta syntyy jotain uutta.”

Tappiollinen vuosi

Finnish Metal Eventsin vuodesta on tulossa raskaasti tappiollinen. Yhtiö sai opetus- ja kulttuuriministeriöltä 260 000 euron avustuksen, jolla se on pystynyt osittain paikkamaan tulonmenetyksiään. Mäkynen toteaa, että tällä hetkellä tappiot lasketaan sadoissatuhansissa euroissa. Hänen mukaansa ensi vuoden tapahtuman on pakko onnistua.

”Tappiota on tullut tähän mennessä helsinkiläisen omakotitalon verran.”

Tuskalla on takanaan huippuvuosi. Vuonna 2019 Finnish Metal Eventsin liikevaihto ponnahti noin 2,7 miljoonasta eurosta 5,6 miljoonaan euroon. Yhtiön liiketulos ylsi viime vuonna 772 000 euroon. Kolmepäiväinen festivaali teki viime vuonna kävijäennätyksensä, sillä tapahtuma keräsi yhteensä 43 000 kävijää.

”Me olemme hengissä, mutta kyllä nyt on katse vahvasti siinä, että vuoden 2021 pitää olla aika paljon parempi. Olemme vakavarainen yhtiö, mutta puntit tutisivat, kun keväällä selvisi, mitä tämä vuosi tuo tullessaan. Selvää on, että kahden vuoden tulosta ei voida tehdä ensi vuonna. Tämän vuoden häntää maksetaan vielä muutaman vuoden ajan.”