Microsoft avaa verkkopuhelupalvelu Skypen mainosmyynnin suomalaisille mainostajille 15. maaliskuuta. Yhtiö osti Skypen viime keväänä vajaalla kuudella miljardilla eurolla.

Palvelussa ei Suomessa ole toistaiseksi ollut juurikaan mainontaa, sillä eurooppalaisia mainostajia ei Suomen kokoinen markkina ole houkuttanut. Nyt kotimaisessa käyttäjäkunnassa alkaa olla mainospotentiaalia.

Tutkimusyhtiö ComScoren mukaan Skypellä oli tammikuussa 737 000 suomalaista kuukausikäyttäjää. Palvelulla on siis yli 20 prosentin peitto kaikista suomalaisista verkon käyttäjistä.

Palvelun käyttäjämäärä kasvoi joulukuusta 2010 joulukuuhun 2011 33 prosenttia.

Microsoft Advertisingin maajohtajan Jani Savolaisen mukaan Skype on hyvä lisä Microsoft Advertising -tuoteperheeseen MSN:n, Hotmailin ja Windows Live Messengerin rinnalle.

"Skype tarjoaa henkilökohtaisen kanavan mainostajalle, jolle jatkuva läsnäolo verkossa on tärkeää. Windows Live -tuoteperheen ja Skypen kautta mainostaja tavoittaa kuluttajat heidän henkilökohtaisimmassaan yhteydenpidossa", Savolainen väittää.

Viikko kerrallaan

Microsoft on ottanut Skypen mainosmyynnin haltuunsa jo muissa Pohjoismaissa. Savolaisen mielestä Skype-mainonta ei ole toimialasidonnaista, mutta naapurissa mainoskanavasta ovat kiinnostuneet muuan muassa telekommunikaatiosektori ja autokauppa.

Yhtiö myy Skypen aloitussivua viikon paketteina. Microsoft kauppaa Skypeä laajemmasta tavoittavuudesta kiinnostuneille mainostajille mainontaa Skype-kimppana Windows Liveen.

"Tarjontamme mahdollistaa usean digitaalisen kosketuspisteen kampanjat, mistä ihmiset saadaan päivän rytmin mukaan kiinni."

Nokia julkisti viime viikolla, että Skype on huhtikuussa ladattavissa Windows Phonelle , mutta toistaiseksi Microsoft ei myy Skype-mainontaa mobiiliin.

"Xboxissa mainoksetkin kiinnostavat"

Microsoft alkaa myydä interaktiivista teräväpiirto-videomainontaa Xbox Liveen . Tähän saakka 100 000 suomalaispelaajan konsoleissa on ollut vain Microsoftin omia mainoksia.

Yhtiö päivitti kaikkiin Xboxeihin joulukuussa Microsoftin Windows Phonessa ja Windows 8:ssa käyttämän Metro-käyttöliittymän ja Kinec t-tunnistusominaisuuden. Yhtiö hinnoittelee konsoleiden mainokset mainosnäyttöjen perusteella. Klikatessa koko ruudun hd-videomainokseksi avautuvat mainospaikat ovat Xboxin etusivulla sekä pelit-osiossa. Savolainen kertoo, että luvassa on erilaisia mainostoteutuksia.

"Käyttäjille mainonta on omassa ympäristössään kiinnostavaa sisältöä. Kunnioitamme ympäristöä, käyttäjäkokemusta ja aktivoimme käyttäjää."

Savolainen uskoo, että uuden mainosmuodon huomioarvo paikalliselle mainonnalle on kova. Xbox-mainontaa ovat tehneet maailmalla muun muassa Adidas , BMW ja Mastercard .

"Tarjoamme laajempia sisältökokonaisuuksia pohjoismaisella tasolla brändätyille mikrosivustoille, mutta se edellyttää usean markkinan toteutusta."

Savolainen ei suostu julkisesti kertomaan talon myyntitavoitteita Skype- ja Xbox Live -mainonnalle, mutta hän odottaa yli 10 mainostajan kokeilleen mainosratkaisuja kesään mennessä.