>> Kampin Narinkka-torilla oli torstaina suuren käyttöjärjestelmäjuhlan tuntua, kun Microsoft potkaisi pitkään odotetun Vista-lanseerauksensa liikkeelle. Elämystaikureiden kokoama telttaohjelmisto sisältää muun muassa Tervasaaren kesäteatteria, HIFK-Vista-lätkämatsia ja breakdancea.

Sunnuntaina yhtiö kerää kimpsunsa Kampissa ja lähtee 11 kauppakeskusta käsittävälle kiertueelle. Vistan ilosanomaa välitetään Tuurista Lempäälään ja Sellosta Zeppeliiniin.

- Menemme ihmisten keskelle ja viemme kokemuksen katsottavaksi ja koettavaksi, Microsoftin myynti- ja markkinointijohtaja Juha Koivisto sanoo.

Loppuvuodesta markkinointipomona aloittanut Koivisto työskenteli aiemmin Microsoftin EMEA-organisaatiossa. Hänen edeltäjänsä Timo Tiainen siirtyi pk-asiakkaista vastaavaksi johtajaksi.

Pienet mediapanokset

Microsoft uskoo Vista-kiertueen tavoittavan 120 000 ihmistä, jotka pääsevät itse kokemaan, mistä vuosikaudet viilatussa käyttöjärjestelmässä ja samaan aikaan lanseerattavassa Office-päivityksessä on kysymys. Satsatessaan elämyksiin Microsoft jättää mediamainonnan vähemmälle.

- Uskomme, että vaikka tatseja tulee vähemmän, ne ovat aika laa­dukkaita. Kun kyseessä on asia, jota on aika vaikea konkretisoida pelkin sanoin ja kuvin, ajattelimme, että paras tapa lanseerata on antaa ihmisille mahdollisuus nähdä ja kokea se, Koivisto sanoo.

Kiertuekumppaneina Microsoftilla on tietoliikennepuolelta ­Elisa, laitevalmistajista HP, Fujitsu-Siemens, Samsung ja LG sekä muista F-Secure ja Eniro.

- Tavoitteena on saada aikaan dialogia, että ihmiset tulisivat kysymään käyttöjärjestelmästä ja aktiivisesti myös haastaisivat meitä.

Pc:n paluu

Koiviston mukaan Microsoft haluaa paitsi lanseerata uudet tuotteensa, palauttaa samalla perinteisen pc:n kodin digitaaliseksi ­keskukseksi.

- Pitkään on ollut puhetta digitaalisesta integraatiosta, ja meidän teltassamme oikeastaan konkretisoituu, mistä on kysymys. On suuri kysymys, miten hallita eri laitteiden synnyttämää digitaalista kaaosta kotona, ja me uskomme, että ratkaisu on pc, jonka käyttöä ihmiset ovat opetelleet jo 20 vuotta.

Vistan myynnissä avainasemassa ovat laitetoimittajat, jotka alkavat kaupata käyttöjärjestelmää koneiden kylkiäisenä.

- Virallista arviota siitä, kuinka moni päivittää vanhan käyttöjärjestelmänsä Vistaan, meillä ei ole, mutta uskomme myös aika vahvaan päivitykseen.