Torstaina 25. lokakuuta käynnistyvä Windows XP-käyttöjärjestelmän lanseeraus on Microsoftin suurin markkinointikampanja kuuteen vuoteen.

Windowsin Suomen markkinointijohtaja Timo Tianen ei kerro lukuja kampanjan laajuudesta, mutta lupaa sen näkyvän vahvasti printissä ja etenkin televisiossa.

- Tämä on ehdottomasti suurin ja merkittävin lanseeraus Suomessakin sitten vuoden 1995, jolloin Windows 95 tuotiin markkinoille.

Yhdysvalloissa ensi viikolla alkavan lanseerauskampanjaan arvioidaan käytettävän satoja miljoonia dollareita. Uuden käyttöjärjestelmäpäivityksen odotetaan tuovan piristysruiskeen koko maailmanlaajuiselle tietoteknologiasektorille, jonka kasvu pysähtyi vuosi sitten.

Microsoftin kansainvälisen mainostoimiston McCann-Ericksonin luoma kampanja tehnee hyvää myös mediamarkkinoille. Suomessa kampanjan adaptoi McCann Helsinki.

Kampanjan slogan Prepare to Fly hyllytettiin Yhdysvalloissa tapahtuneiden terroritekojen takia ja tilalle otettiin aikaan sopivampi Yes, you can!. Se lupaa uuden käyttöjärjestelmän vapauttavan käyttäjänsä luovuuteen. Tv-kampanjan musiikkina käytetään Madonnan hittiä Ray of Light.

Microsoftin liikevaihto on 25 miljardia dollaria. Suomessa yhtiön liikevaihto on noin 600 miljoonaa markkaa.