Eduskuntavaalit

Aleksi Ylä-Anttila 2.4. 12:41 päivitetty 3.4. 08:54

Mielipidevaikuttajat kertovat, mikä tekee suomalaisesta demokratiasta ainutlaatuisen: "Näitä spotteja ei ole käsikirjoitettu"

"Suomen vaalijärjestelmä on turvallinen, puhdas ja vakaa", sanoo rouva Tellervo Koivisto.

Valtioneuvoston kanslian, oikeusministeriön ja Turvallisuuskomitean Suomessa on maailman parhaat vaalit, "mieti miksi!" -viestintäkampanja käynnistyi maanantaina 25. maaliskuuta.

Kampanjan tarkoituksena on kannustaa käyttämään äänioikeuttaan tulevissa vaaleissa sekä muistuttaa mediakriittisyyden merkityksestä.

Kampanjassa ovat mukana rouva Tellervo Koivisto, hallituksen puheenjohtaja Heikki Hursti Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry:stä, koripallomaajoukkueen päävalmentaja Henrik Dettmann, juontaja ja toimittaja Jone Nikula sekä vloggaaja ja juontaja Veronica Verho

Valtioneuvoston viestintäjohtaja Päivi Anttikoski kertoo M&M:lle, että kampanjan perimmäisenä tavoitteena on muistuttaa suomalaisia siitä, kuinka Suomessa on upea vaalijärjestelmä ja demokratia, joita on syytä vaalia.

Samalla keskeisenä ajatuksena on muistuttaa vaalirauhasta ja siitä, että sitä pitää kunnioittaa ja käyttätyä sen mukaisesti.

"Ajattelimme ensisijaisesti äänestäjiä. Haluamme, että ihmiset miettivät, mikä on totta ja mihin voi luottaa. Osaltaan olemme halunneet toimia myös äänestysaktiivisuuden puolesta", Anttikoski kertoo.

Kampanjan käynnistyttyä vaalirauha ja sen puolesta toiminen on noussut vielä odotettua keskeisämmäksi teemaksi erinäisten ikävien välikohtauksien takia.

Soldiers of Odin -takkiin pukeutunut mies yritti lyödä ulkoministeri Timo Soinia (sin) Vantaalla Korson maalaismarkkinoilla. Lisäksi eduskuntavaaliehdokkaita on useammissa eri yhteyksissä häiritty tai yritetty painostaa.

"Näiden ilmoitusten takia ajankohta ja viesti osui vielä enemmän siihen ytimeen, mitä olimme ajatelleet siinä vaiheessa, kun ryhdyimme kampanjaa suunnittelemaan."

Kyse on laajasta kampanjasta, johon kuuluvat mukana olevien vaikuttajien viestiä esille tuovat tv-spotit, laaja radiokampanja, printti- ja verkkomediakampanja sekä sosiaalisen median eri kanavat.

Kampanjan järjestäjät haluavat mukana olevien vaikuttajien tuella ja kasvoilla herättää kansalaisten huomion ja nostaa keskeisen viestin esille. Kampanjaan liittyvä sisältö ja tieto on koottu oikeusministeriön vaalit.fi-sivuilta.

"Näitä spotteja ei ole käsikirjoitettu, vaan kaikki vaikuttajat ovat saaneet itse päättää, mitä he haluavat sanoa suomalaisesta demokratiasta tai suomalaisesta vaalijärjestelmästä. On mahtavaa, että niin erilaisilta ihmisiltä on tullut niin hienoja tekstejä", Anttikoski kertoo.

Mukana kampanjassa ovat muun muassa rouva Tellervo Koivisto ja Heikki Hursti. He tuovat kampanjan kautta esille itse tärkeiksi kokemiaan asioita suomalaisesta demokratiasta ja vaalijärjestelmästä.

"Meillä on olemassa sanomisen vapaus. Se ei tarkoita sitä, että olisi samaa mieltä tai hyväksyisi kaiken. Jokaisella on kuitenkin siihen oikeus, kun demokratiassa eletään. Suomen vaalijärjestelmä on turvallinen, puhdas ja vakaa", sanoo rouva Tellervo Koivisto.

"Minun mielestäni tärkeää on kunnioittaa jokaisen mielipidettä. Me olemme jokainen yksilöitä ja meillä jokaisella saa olla omat ajatuksemme ja omat ihanteemme. Vapaat vaalit merkitsee demokratiaa, toistemme kunnioittamista. Sille pitää antaa tilaa", toteaa puolestaan Heikki Hursti.

Kampanja jatkuu aivan vaalien kynnykselle saakka. Kokonaisbudjetti on 240 000 euroa. Siihen sisältyvät sekä kampanjan suunnittelu ja tekeminen sekä kaikki media-ajat ja ostetut mediatilat. Kampanjan rahoittaa Huoltovarmuuskeskus.

Kampanjan toteutuksesta vastaa markkinointiviestintätoimisto Source & Kitchen. Markkinointitoimisto Kitchenin toimitusjohtaja Ilkka Hellmann toteaa, että kampanjan yhteydessä puhutaan vaalivaikuttamisesta ja myös vaalihäirinnästä, mutta tarkoituksena ei ole missään nimessä pelotella tai osoitella ketään sormella.

"Haluamme nostaa esille sen, että meillä on fiksut äänestäjät ja kansalaiset. Nämä tärkeät asiat on tärkeä nostaa esille positiivisuuden kautta. Projektina tämä on ollut todella hieno ja myös ainutlaatuinen, koska ei Suomessa ole tällaista aikaisemmin tehty", Hellmann kertoo.

Markkinointitoimisto Kitchenin myyntikate oli viime vuonna 950 000 euroa ja liikevoitto 128 000 euroa. Henkilöstön lukumäärä oli seitsemän.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö