Miesten vaatemyynti osoittaa pitkästä aikaa nousun merkkejä taantuman runtelemalla muotialalla. Kesäkuussa miestenvaatteiden myynti kipusi vajaan prosentin plussalle viime vuoteen verrattuna. Samaan aikaan muu vaatekauppa on jatkanut kutistumistaan.

Vaikka miesten muodin kasvu on vasta alkutekijöissään ja alan luvut ovat yleisesti laskevat, Tekstiili- ja muotialat TMA:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää näkee ainakin yhden myönteisen seikan.

”Ennen vanhaan oli sellainen sanonta, että kun miesten muotikauppa lähtee plussalle, niin silloin on nousukausi alkanut. Toivon, että tässä on nytkin sellainen suhde”, hän sanoo.

Kankaanpää kertoo, että miestenvaatteiden osuus koko alan myynnistä on kasvanut 10 vuodessa yli viidellä prosenttiyksiköllä nykyiseen noin 29 prosenttiin koko muotialasta.

Lasten muoti kattaa nykyisellään 16 prosenttia ja naisten muoti 55 prosenttia alan myynnistä.

”Ehkä muotitietoisuus on yksi asia, joka tulee kaupungistumisen ja ikärakenteen muutoksen mukana. Sillä on iso ero, puhutaanko kaupungissa asuvasta, akateemisessa työssä olevasta miehestä vai maaseudulla asuvasta maanviljelijäyrittäjästä.”

Heikko taloustilanne on runnellut vaatekauppaa viime vuosina hyvin ankarasti. Kankaanpää kertoo, että erityisesti työttömyyden kasvu sekä heikko ostovoima ja kuluttajaluottamus ovat saaneet ihmisiä karsimaan vaatemenojaan.

”Vaatemarkkinoilta on neljässä vuodessa hävinnyt yli puoli miljardia euroa rahaa”, Kankaanpää tiivistää.

Norjalainen miesten muotiketju Volt ilmoitti Suomeen laajenemisesta viime vuoden lopulla. Ketju avaa Suomessa kymmenkunta liikettä lokakuussa.

”Miehet ovat muodin saralla hyvin mielenkiintoinen kohderyhmä. Miehet ovat ehkä muuttumassa siinä mielessä, että he seuraavat muotia paljon enemmän kuin aiemmin. Tämä nähdään erityisesti nuorissa miehissä”, kertoo Voltin Suomen-maajohtaja Erika Ahlberg.

Ahlberg uskoo, että erityisesti sosiaalisen median ja muutoinkin netin tarjonta on tuonut muodin yhä syvemmälle miesten tietoisuuteen.

Naiset ostavat kaikkiaan selvästi enemmän vaatteita kuin miehet. Ahlbergin mukaan naiset käyvät ostoksilla useammin ja kaivavat tarvittaessa vaatteet alennuskoreista tai verkkokaupasta. Miehet puolestaan arvostavat varsinkin hyvää asiakaspalvelua.

Verkkokaupasta miehet ostavat Ahlbergin mukaan erityisesti kenkiä.

Ahlberg pitää miesten muotia Suomessa hyvin houkuttelevana alana, vaikka helppo se ei kauppiaalle ole. Vaatekaupan myyntiluvut ovat laahanneet taantumassa viime vuosina pahastikin miinuksella.

”Nyt tarvitaan niitä, jotka tekevät rohkeita vetoja ja uskovat rohkeasti tähän markkinaan. Vaikka markkina on haastava, niin samaan aikaan kysyntää ja mielenkiintoa löytyy”, Ahlberg sanoo.

Volt kuuluu norjalaiseen Varner Group -konserniin, jonka muita ketjuja Suomessa ovat esimerkiksi Dressmann, Carlings ja Cubus.

Kaupan liiton edunvalvontajohtaja ja kesään asti Muotikaupan liiton toimitusjohtajana toiminut Tuula Loikkanen on samoilla linjoilla siitä, että miesten muotitietoisuus on kasvamaan päin.

”Erityisesti miesten puolella on menossa asennemuutos, että muoti ja vaatetus eivät ole enää mikään naisten hömppäjuttu. Nuoret sukupolvet ovat huomattavasti muotitietoisempia kuin keski-ikäiset, eivätkä näe muotia samalla tavoin turhakkeena”, Loikkanen sanoo.

Hän uskoo, että miehet haluavat Suomessakin pukueutua entistä paremmin. Trendi näkyy hänen mukaansa etenkin nuorissa miehissä.

”Ja varmasti siinä vaiheessa, kun heillä alkaa olla rahaa, niin miksi he lopettaisivat siihenkään”, Loikkanen pohtii.

Lähde: Kauppalehti