Suomen parhaiten brändätty kunta on Tampere. Se on saanut vuosien varrella valtavasti ilmaista ja lämminhenkistä mainosta erilaisista viihdeohjelmista lähtien Peteliuksen ja Kallialan Nääs, nääs -sketsien ja Kummelin Matti Näsä -pätkien kautta Maailman ympäri -ohjelman "Minä lähden nyt Tampereelle" -loppusloganiin.

SIMO FRANGÉN, maisteri ja komiikan sekatyömies

Kangasalasta on mahtava laulu, jonka kaikki suomalaiset osaavat: Kesäpäivä Kangasalla. Kunta ei ole muuta mainontaa tarvinnutkaan. Markkinointi- ja viestintävoimin on brändätty Kuusamoa, joka sekin yhdistyy lauluun. Kuusamossa on otettu huomioon niin talvi- kuin kesäaspektikin. Kunnan maine ei rakennu vain yhdelle tapahtumalle. Minulle läheinen on Mänttä. Se on nouseva taidekaupunki, todellinen Suomen Firenze.

PEKKA KIVELÄ, viestintäjohtaja, Metsäliitto

Kuusamo on tehnyt kotimaisen brändäyksen hyvin. Sillä on systemaattista brändimarkkinointia, esimerkiksi Ruka-Kuusamon valkoiset esitteet. Helsinki teki viime vuonna uudet brändäykset, jotka varmasti vielä tulevat esille. Ne ovat moderneja ja kivoja. Ulkomailla tunnettuja brändejä ovat Rovaniemen joulupukki ja Napapiiri.

PIRKKO PERHEENTUPA, markkinointipäällikkö, MEK

Sotkamo on saanut kokoonsa nähden paljon julkisuutta etenkin pesäpallon matkailumarkkinoinnin kautta. Markkinoinnissa on pesäpallohenki. Pesäpallo voi toisaalta olla myös haitaksi kunnan maineelle.

LASSI VÄLIMÄKI, markkinointijohtaja, Suomen Paikallissanomat

Riihimäki. Kaikki junat menevät Riihimäen kautta. Jossain tutkimuksessa kysyttiin, missä kunnassa et ole koskaan käynyt, mutta haluaisit käydä. Vastaus oli Riihimäki. Kukaan ei ole käynyt siellä koskaan. Minä kävin kerran ja totesin, ettei toista kertaa kannata käydä.

ARI LAHDENMÄKI, toimittaja

Ensimmäiseksi mieleeni tulee Turku. Se on talvella joulukaupunki ja kesällä Aurajoen ympärille on kehitelty tapahtumia. Olen käynyt muutaman kerran Turussa ja mielikuvani kaupungista on edelleen myönteinen.

SEIJA ELO, tiedottaja, Uudenmaan liitto

Eeva Vacklin