Mitä&Mieltä

M&M 10.11.2017 08:02

Mikä on vuoden kiinnostavin markkinointiteko?

Plan
Planin kampanja sai kaksi mainintaa Mitä&Mieltä-gallupissa vuoden parhaasta markkinointiteosta. Meeri Koutaniemi kuvaa raskaana olevaa Fridahia Planin kampanjaa varten.

Markkinointiviestinnän alan johtajille iski valinnanvaikeus, kun he saivat tehtäväksi valita sykähdyttävän markkinointiteon.

Anu Igoni, luova johtaja Bob the Robot

"Naiset ja tytöt ovat ravistaneet markkinointi-ihmisiä. Planin lasten äitiysvaatemallisto kiinnittää älyllisellä tavalla huomion kehittyvien maiden ilmiöön. Kampanja oli tehty pieteetillä, tunsin kateutta. Finlaysonin Naisen euro -kampanja yhdistää brändinkehityksen ja kaupanteon: yksinkertaisuudessaan nerokasta. Samaa tematiikkaa on Fearless Girl -patsaassa. Rohkeita töitä, joista jälkipuinti on iso osa. Keskustelu ei ole uhka vaan mahdollisuus. Tasa-arvon nimissä: Paris St. Germainin Neymar-kaupat kuuluvat riemastuttavan röyhkeyden laariin."

Unna Lehtipuu, toimitusjohtaja Framilla Finland

"Balenciaga kopioi Ikean sinisen Frakta-kassin, ja huonekalujätti iski takaisin. Nopea reagointi tuotti huomatun puheenaiheen. Nobelisti Martti Ahtisaaren syntymäpäiväyllätys keräsi 10 000 lahjoittajaa ja muuttui uutiseksi. New York Timesin The truth is hard -kampanja, rehellinen ja tyylikäs kannanotto tuli tarpeeseen. Peloton tyttö -patsas haastoi Wall Streetin härän. Kampanja sai tahran hameenhelmaansa, kun State Street Global Advisorsin oma skandaali vuoti ulos. Se muistutti, että läpinäkyvyys on kaiken a ja o."

Juuso Enala, luova johtaja Zeeland Family

"Antti Rinne, 54, huuteli synnytystalkoisiin. Runoilija Jenni Haukio, 40, ja Tasavallan presidentti Sauli Niinistö, 69, olivat jo käyneet puheista tekoihin. Presidentillinen odotus tuo vauvabuumin. Odotamme yhdessä, tillsammans. Saamme huomiota maailmalla. Tuntematon sotilas -yhteistyöt valuvat juoksuhautoihin, kun Tunnettu vauva -sarja näkee päivänvalon. Lastenvaateteollisuus loistaa hohtavien hankien sävyissä. Maamme seuraavien sadan vuoden kasvot katsovat eteenpäin uteliaina, mutta itsevarmoina."

Tarja Jussila, toimitusjohtaja Hill and Knowlton Strategies

"Planin 12-vuotiaan äitiysvaatteet iskivät suoraan sydämeen. Älä kerro Martille -kampanja oli oivaltava. Kuka ei haluaisi olla mukana valtakunnan yllätyksessä? Next Games toi zombit kaduille listautumisen tueksi ja Rovion vihainen lintu Red valtasi perinteiset ja sähköiset kanavat. Yhtiöt osoittavat, että vakavahenkistä pörssilistautumista voi markkinoida räväkästi. Musiikkitalolle nostan hattua mediaseinästä. Se on vuosien lobbauksen tulos. Odotan Finlaysonilta lisää avauksia. He siirsivät palkkaerot suoraan lakanakassalle."

Artikkeli on julkaistu aiemmin Markkinointi & Mainonta -lehdessä 19/2017.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö