Vaikka Tennispalatsin manga-näyttelyt vetelevät viimeisiään, japanilaisen sarjakuvan nousukausi nuorison keskuudessa jatkuu. Näin voi päätellä 15/30 Researchin tutkimuksesta, joka selvittää M&M:lle 18-30-vuotiaiden näkemyksiä trendi-ilmiöistä.

Heikommissa kantimissa on katuliikuntalaji parkourin tunnettuus. Hasan & Partnersin Pantteria ja parkouria fuusioineesta Panthour-kampanjasta huolimatta 55 prosenttia vastaajista ei tunne ilmiötä. Aika näyttää, kuinka paljon parkourin pääsy Nelosen "Jatkuu"-tunnistelajiksi nostaa nuorison tietoisuutta.

Musiikinlajeista heavy jyrää, mutta hiphop alkaa olla passé. Toisaalta fragmentoituneessa musiikkikulttuurissa 16 prosentin kohderyhmäkin on yhdelle genrelle kohtuullinen saavutus.

Lautapelit nousussa

Ilmiölistan yllättäjänä voi pitää lautapelejä. Tulos ei tosin hämmästytä Hill & Knowltonin Samuel Soraista, joka tekee parhaillaan Monopolyn freesauskampanjaa Hasbrolle.

- Carat tekee Hasbrolle vuosittain tutkimuksen, ja myös sen mukaan lautapelit ovat olleet viime aikoina suomalaisten ajankäytössä nousussa.

Monopolyn päivitysversioon kohteita etsivä kampanja alkoi pyöriä viime viikolla netissä ja keräsi starttiviikollaan yli 15 000 kävijää. Yhteistyökumppaneita ovat Vartti ja Huoneistokeskus.

- Vartti kertoo kaksi kertaa viikossa äänestyksen tilanteesta ja äänestyskohteista. Huoneistokeskus tuo sunnuntaisin omassa viestinnässään Monopolya valtakunnallisesti esille.

Sorainen vetää vastaavaa projektia samanaikaisesti myös muissa Pohjoismaissa. Uuden pelin pitäisi olla kaupoissa vapun tienoilla.

Kirpparit on in

Muista 15/30 Researchin tutkimista trendeistä vankassa myötäisessä purjehtivat muun muassa kahvilakulttuuri, ulkona syöminen ja ruoanlaitto.

Shoppailuilmiöistä retro alkaa nuorten aikuisten mielestä olla jo passé, mutta kirpputorit ja kierrätyskeskukset ovat vankasti pinnalla ja monien mielestä vasta tulossa.

Tutkimus perustuu 18 000 hengen nettipaneeliin, jonka vastauksista 15/30 Research räätälöi edustavan otoksen.