Hyvinvointi

Aleksi Ylä-Anttila 18.3. 11:23

Mikael Gabriel antoi kasvot uudelle kolajuomalle – 350 000 pullon ennakkoerä myytiin loppuun hetkessä

Janita Autio
Alkuperäinen idea kolanmakuiseen kombuchaan tuli Mikael Gabrielilta itseltään.

Puhdistamo tuo kauppoihin ensimmäisenä suomalaisena valmistajana kombucha-colan. Virvoitusjuoma on tehty yhteistyössä artisti Mikael Gabrielin kanssa. Pulloissa on hänen kultainen nimikirjoituksensa.

Mikael Gabrielin nimikkojuoman 350 000 pullon ennakkoerä myytiin loppuun nopeasti kauppoihin ympäri Suomen. Puhdistamon ja Mikael Gabrielin kombucha-cola ilmestyi kauppoihin viime perjantaina.

Puhdistamon myynti- ja markkinointijohtaja ja osakas Joni Inkinen kertoo M&M:lle että uutuustuotetta olisi mennyt kauppoihin enemmänkin, mutta tuotantokapasiteetti vastaan.

"Tuote ei synny lisäämällä sokeria veteen ja pullottamalla pulloon. Yhden erän tekeminen kestää noin kuukauden. Kyse on täysin elävästä tuotteesta, fermentoidusta vihreän teen juomasta. Kombucha-colaan on jo nyt muutamien viikkojen tilausjono, vaikka uutuus on vasta tulossa kauppoihin", Inkinen kertoo M&M:lle.

Kombucha on vihreästä teestä hapattamalla valmistettu virvoitusjuoma, joka sisältää miljoonia eläviä maitohappobakteereja.

Juoman isältämät maitohappobakteerit ja entsyymit edistävät vatsan hyvinvointia, suoliston tasapainoa ja vahvistavat vastustuskykyä. Kombuchan historia ulottuu yli 2 000 vuoden taa Kaakkois-Aasiaan, jossa se tunnetaan pitkän iän juomana ja ihmeteenä.

Kolan maku tulee luontaisista aromeista, kuten vaniljasta, kanelista, limestä, sitruunasta ja appelsiinista. Kaikki juoman raaka-aineet ovat luomuja.

Puhdistamo lähti yhteistyöhön Mikael Gabrielin kanssa, koska hän on nuorisoidoli, jonka tekemisillä on vaikutusta. Inkinen kertoo yrityksen pohtineen pitkään, kuka olisi sellainen julkisuudenhenkilö tai artisti, joka pystyy vaikuttamaan kulttuurin muutokseen myös nuorison keskuudessa.

Pitkän mietinnän jälkeen valinta kohdistui Mikael Gabrieliin. Keskustelujen alkaessa ilmeni, että saa jopa päivittäin nuorisolta viestejä koskien sitä, kuinka huonosti he voivat. Inkisen mukaan alkuperäinen idea kolanmakuiseen kombuchaan tuli artistilta itseltään.

"Monet 14 vuoden ikäiset tytöt kertovat, kuinka he elävät karkeilla ja energiajuomilla ja voivat vain todella huonosti. Miklu koki, että on iso missio tuoda markkinoille tuote, joka tekee aidosti hyvää. Hän koki asian hyvin tärkeäksi", kertoo Inkinen.

"Yhteistyö Puhdistamon kanssa on yksi hienoimmista jutuista, mitä oon urallani päässyt tekemään. Minulle oli alusta asti selvää, että haluan tehdä kolalta maistuvan kombuchan. Ennen join paljon limua ja siksi haluan ehdottomasti, että jengi vaihtaisi sen terveellisempään vaihtoehtoon", Mikael Gabriel toteaa tiedotteessa.

Alkuvaiheessa juoma tulee myyntiin muun muassa noin 550 R-kioskin myymälässä eri puolilla Suomea sekä eko- ja luomutuotteisiin keskittyvän Ruohonjuuri-ketjun myymälöihin.

Jatkossa tuote tulee Inkisen mukaan myytäväksi myös hyvin varusteltuihin Keskon myymälöihin sekä kaikkiin S-ryhmän kauppoihin.

Ensimmäisen erän 350 000 pulloa koristaa Mikael Gabrielin nimikirjoitus. Perjantaina Puhdistamo käynnisti myös laajan somekampanjan, joka pyörii aktiivisesti eri kanavissa kuukauden ajan. Sisältöä tuotetaan artistin omiin kanaviin, Puhdistamon omiin kanaviin sekä kaikkien yhteistyökumppanien kanaviin.

"Tavoitteena on tehdä Suomen suurin ja hienoin somekampanja, joka tavoittaa miljoonia ihmisiä. Ajatuksena on tuottaa visuaalisesti kaunista ja upeaa sisältöä, joka tuo aidosti lisäarvoa kuluttajille. Teemme myös itse tuotetta ja sen terveysvaikutuksia tunnetuksi aktiivisen myymälämarkkinoinnin kautta", Inkinen kertoo.

Tarkkaa kampanjabudjettia Inkinen ei lähde erittelemään, mutta hänen mukaansa kyse on verrattain maltillisesta panostuksesta.

Superfood-tuotteisiin erikoistuneen Puhdistamo Real Foodsin henkilöstön lukumäärä on noin 60. Kesäkuussa loppuva nykyinen tilikausi päättyy Inkisen mukaan näillä näkymin noin 11 miljoonan euron liikevaihtoon sekä selvästi voitolliseen tulokseen.

Puhdistamo Real Foodsin liikevaihto edellisellä, kesäkuussa 2018 päättyneellä tilikaudella oli 7,7 miljoonaa euroa ja tulos 258 000 euroa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.