Viestintä

Matti Virtanen 23.3. 09:46 päivitetty 27.3. 08:48

Mikael Jungnerin twiitit ja Kreabin yhteistyö Kotkamillsin kanssa herättävät kysymyksiä – "Minun mielestäni twiittaajan jäävi on ihan eri juttu"

Juho Kuva
Mikael Jungner

Viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner on twiittailut ahkerasti muovien käyttöä vastaan, vaikka Kreab auttaa muoveja vastustavaa yritystä.

Helmikuun lopussa kotkalainen metsäteollisuusyhtiö Kotkamills toi markkinoille uuden tuotteen, muovittoman kuluttajakartongin AEGLE Barrier Lightin. Markkinoille tuote tuli muovittoman maaliskuun kynnyksellä.

Asiasta kertoneen tiedotteen otsikossa sanottiin, että tuote on nyt ”valmis hallitsemaan maailmaa.”

Tiedotteen teksti alkoi dramaattisesti: ”Maailma hukkuu muoviin. Sitä on tunkeutunut kaikkialle, meidän ruokaamme ja valtameriin.”

”Euroopan komissio arvioi, että vuosittain keskimäärin 5-13 miljoonaa tonnia muovijätettä päätyy luontoon ja valtameriin. Komission vastaus ongelmaa on muovistrategia, joka julkaistiin vuoden 2018 alussa”, tiedotteessa sanottiin.

Ongelmaan on myös ratkaisu. Kotkamillsin tiedotteen mukaan se on ARGLE Barrier Light.

Tiedotteen tekstin oli kirjoittanut viestintätoimisto Kreabin viestintäharjoittelija. Toimistolla Kotkamillsin asiakkuutta hoitaa sisältöjohtaja Tommi Manninen.

”Meillä on asiakkaana Kotkamills, ja me olemme tietysti oltu omalta osaltamme mukana siinä kampanjan suunnittelussa. He pitkälti tekevät omin voimin, mutta tietysti ollaan oltu hankkimassa vähän taustatietoja ja lisätietoja ja pikkaisen viestejä yhdessä katsottu”, Manninen kertoo.

Kotkamillsin viestintäjohtaja Johanna Mäkelä kertoo, että yhtiö tekee yhteistyötä Kreabin kanssa. Hän vastaa M&M:n kysymykseen muoviton maaliskuu -kampanjasta:

”Me olemme tehneet aika omin voimin sitä, mutta tietenkin meidän oman yhteistyötoimiston kanssa juteltu asiasta. Se on aika pitkälti omaa eli minä ja meidän markkinointipäällikkömme."

Kotkamillsin Twitter- ja Facebook-sivuilla voi seurata muun muassa jatkokertomusta ”kartonkikupin tarina”. Twiitit on varustettu aihetunnisteella #muovitonmaaliskuu.

Muovi kerää vastustajia

Muovinvastaiset kampanjat ovat maailmalla trendikkäitä. Englanninkielisistä maista löytyy muun muassa ”Plastic free challenge”, ”Plastic Free July”, “Plastic free Tuesday” ja “Plastic free pledge”.

Näiden lisäksi on olemassa myös “Last plastic straw” -kampanja, eli viimeinen muovipilli. Pilleistä pyrkii eroon muun muassa europarlamentaarikko Heidi Hautala. Hän oli myös yksi niitä suomalaisjulkkiksia, jotka olivat mukana lanseeraamassa muoviton maaliskuu -kampanjaa.

Suomessa muovinvastustajat aloittivat tänä vuonna #muovitonmaaliskuu-kampanjan. Sen kotoisia esikuvia ovat tipaton tammikuu ja lihaton lokakuu.

Hautalan lisäksi haastetta olivat käynnistämässä muun muassa Kotkamillsin Hämäläinen ja valokuvaaja Meeri Koutaniemi.

Kreabin asiakkaista muoviton maaliskuu -kampanjassa ovat olleet aktiivisesti mukana ainakin Kotkamills.

Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner twiittasi 2. maaliskuuta, että ”muovin karttaminen kaikessa on yksi tehokkaimpia tapoja kantaa vastuuta ympäristöstä”.

”Muovin voi korvata kaikessa hyvin kaikessa sellupohjaisilla tuotteilla. ... Ympäristöystävällistä muovia ei taida olla olemassa.”

Samana päivänä, 2. maaliskuuta Jungner kommentoi sydän-tykkäyksellä K-ryhmän viestintäpäällikön Jessica Diktoniuksen twiittiä, jonka mukaan ”jokaisen meistä tulisi tehdä osansa muovin vähentämisen edistämiseksi”. Mukana oli ajankohtainen #muovitonmaaliskuu-tunniste.

7. maaliskuuta Kotkamillsin toimitusjohtaja Markku Hämäläinen oli puhumassa metsäalan tietoyhtiön RISIn konferenssissa Barcelonassa. Hän kehui, että Kotkamillsin uusi kartonki on ”game changer” eli se muuttaa alan pelisäännöt tarjoamalla ympäristön kannalta hyvän ja kilpailukykyisen vaihtoehdon tavallisesti käytetyille muovipäällysteisille tuotteille.

Hämäläisen puheesta kertonut twiitti Barcelonasta sai tykkäyksen muun muassa Kreabin Kotkamills-tiimistä.

Kotkamills jatkoi muovien vastustamista myös 12. maaliskuuta. ”Merien saastuminen muoveista on valtava ongelma, johon yksittäinen kuluttaja voi vaikuttaa”, oli twiitin sanoma tällä kertaa.

17. maaliskuuta Jungner jatkoi teemasta twiittaamalla, että esiin on noussut muutama puheenvuoro, jossa todetaan, että muovi ei ole haitallista. Hän vertasi tällaisten mielipiteiden esittäjiä ”ilmastonmuutoksen kieltäjiin viime vuosikymmenellä”.

Toimittaja kysyi Twitterissä Jungnerilta, onko Kreabilla asiakkaita, jotka ovat mukana muovinvastaisessa kampanjoinnissa, ja jos on, olisiko reilua kertoa yhteyksistä?

Jungnerin vastasi seuraavana päivänä: ”En ole kuullut mistään muovinvastaisista kampanjoista. Huoli näyttää leviävän ihan ilman kampanjoita.”

Asiantuntijat kyseenalaistavat

Kreab on viestintätoimistoja edustavan Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry:n jäsen. Liitolla on eettiset ohjeet, joissa sanotaan muun muassa, että viestintätoimistot edistävät läpinäkyvyyttä ja välttävät harhaanjohtavaa markkinointia.

”Tuomme esiin omat sidonnaisuutemme”, ohjeissa sanotaan, ja sama vielä hieman toisin sanoin: ”Kerromme, että toimimme asiakkaamme toimeksiannosta”.

Onko Mikael Jungner toiminut alan eettisten ohjeiden mukaisesti twiittaillessaan muovinvastaisia viestejään samaan aikaan, kun hänen asiakkaansa tuo markkinoille vallankumoukselliseksi sanotun muovittoman pahvimukin?

MTL:n hallituksen jäsen, Ellun kanat -viestintätoimiston toimitusjohtaja Taru Tujunen sanoo olevansa kovin tuore jäsen, eikä väitä olevansa eettisten ohjeiden asiantuntija.

Mutta mikä on hänen arvionsa noin näppituntumalla siitä, että viestintätoimistolla on asiakkaana firma, ja viestintätoimiston työntekijä samalla yksityishenkilönä puhuu sen puolesta tuomatta julki liikesuhdetta?

”Voin puhua vain Ellun kanojen puolesta, mutta kyllä siinä vähintään ollaan sellaisen toiminnan äärellä, jossa pitäisi käydä toimiston sisäinen pelisääntökeskustelu”, Tujunen vastaa.

Hänen mukaansa esimerkki ”ei kyllä kaikkia läpinäkyvyyskriteerejä sinällään täytä”. Hän sanoo ymmärtävänsä, että Jungnerin toiminta herättää kysymyksiä.

MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala tuntee eettiset säännöt Tujusta paremmin. Hänellä on kertoa esimerkki siitä, mitä sidonnaisuuksien ilmoittaminen tarkoittaa:

”Se tarkoittaa, että jos sanoo somessa jonkun asian puolesta niin pitäisi kertoa, että tämä ja tämä yritys on asiakkaamme. Jos minä sanon, että grillimakkaroita kannattaa syödä ja että ne ovat terveellisiä, niin sitten minun pitäisi lisätä siihen perään, että Atria on asiakkaanamme.”

MTL:n eettisissä periaatteissa sanotaan
Sidonnaisuudet: tuomme esiin omat sidonnaisuutemme

Läpinäkyvyys: emme tarjoa arvioitavaksi tuotteita tai palveluja edellyttäen, että arvioija antaa niistä myönteisiä arvioita julkisuudessa

Avoimuus: kerromme, että toimimme asiakkaamme toimeksiannosta

Virmalan mukaan Kreabin, Kotkamillsin ja muovittoman maaliskuun -tapauksessa liikutaan rajamailla. Hänen mukaansa kreabilaisten olisi kyllä hyvä kertoa, että ”Kotkamills on meidän asiakkaamme, jotta se olisi kaikille selvää.”

Voisiko tämän tapauksen rinnastaa aiemmin kertomaasi grillimakkara-esimerkkiin?

”No, kyllä periaatteessa joo”, Virmala sanoo.

Virmala kertoo, että MTL:n eettiset säännöt on käsitelty ja hyväksytty liiton hallituksessa viime maaliskuussa.

Eettisiä sääntöjä oli hyväksymässä myös MTL:n hallituksen puheenjohtaja, Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner.

Jungner ei tiennyt muovittomasta maaliskuusta

Mikael Jungner ei pidä ongelmallisena, että on tullut Twitterissä kehuneeksi Kotkamillsiä ja moittineensa muovia samaan aikaan, kun Kotkamills tekee bisnestä muovin vastustamisella.

”En tiennyt, että on olemassa joku muoviton maaliskuu -kampanja”, Jungner vastaa M&M:n kysymykseen sidonnaisuuksien ilmoittamisesta.

”Jos mietit twitterissä käytettävissä olevaa tilaa ja niitä asiakkuuksia, joilla saattaisi olla jotain tekemistä, niin en aio jatkossakaan niitä kaikkia mainita”, Jungner sanoo.

Hän myöntää toisaalta, että yhteyden olisi myös voinut mainita.

”Missään nimessä ei ollut tarkoitus salailla tässä. Olen tosi ylpeä Kotkamillsin kanssa tekemästämme yhteistyöstä. Minusta tuntuu, että tuskin hekään haluavat salata sitä, että on muovitonta tuotantoa. Tässä ei ollut mitään intressiä, varmaan olisi kerrottu, jos olisi tullut mieleen.”

Jungner kertoo twiittailevansa yksityishenkilönä ihan omia juttujaan.

”Minä mietin ja pohdin maailmaa, ja sitten minä twiittailen niitä, sellaisia asioita, joista olen itse jotain mieltä. Meidän asiakkaiden juttuja en twiittaile, eikä itse asiassa yksikään asiakas ole sellaista pyytänytkään. Kaikki ymmärtää, että tuo on henkilökohtaista toimintaa.”

Jungner ei hyväksy vastaväitettä, että hänen omat mieltymyksensä ja asiakkaan etu voivat mennä päällekkäin, jolloin hänen mielipiteensä näyttää maksetulta.

”Joo, minä ymmärrän tuomarin jäävin ja journalistin jäävin. Minun mielestäni twiittaajan jäävi on ihan eri juttu, pelkästään sen takia, että se twiitti on ilmaisussaan niin lyhyt.”

Jungner oli myös aiemmassa työssään Yleisradion toimitusjohtajana tekemisissä pahvimukien kanssa. Hän kielsi silloin pahvimukien käytön kaikissa Ylen ravintoloissa ja kahviloissa.

Miten on mahdollista, että hänen mielipiteensä on kääntynyt 180 astetta?

”Siinä on iso ero. Kotkamillsin tuotteilla voidaan luoda täysin muovista vapaita tuotteita. Niissä ei ole muovia lainkaan. Silloin Ylen aikana niissä pahvimukeissa oli vielä muovia”, Junger perustelee käännöstään.

Entä miksi ihmeessä pitää olla ehdottomasti kaikkia muoveja vastaan?

”Tämä lähtee ihan siitä, että olen toiselta ammatiltani sukelluksenopettaja. Se muovi meressä, siellähän se on ja sitä näkyy ihan täällä Suomenkin merissä. Minulle tämä muovittomuus on sellainen henkilökohtainen tavoite.”

Entä jos joku ympäristönsuojeluun sitoutunut suomalainen muovialan firma haluaisi Kreabin asiakkaaksi, niin torjuisiko toimitusjohtaja Jungner sen?

”Meillä on aika hyvä linja, että viestintä on vähän kuin asianajoa, ja meillä on oikeus viestintään. Sen firman kannalta voi nousta kysymys, että haittaako heitä että Mikael Jungner henkilökohtaisesti argumentoi ja näkee vaivaa muovittomaan maailmaan siirtymiseksi. Se olisi pikemminkin noin päin – kokevatko he, että on hyvä tehdä yhteistyötä.”

Artikkelia päivitetty 27.3. klo 8.48. Poistettu maininta Pauligista.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Sosiaalinen media

24.04.2018 17:31

Facebook pyytää pian hyväksymään uudet käyttöehdot – Tivi: Yhteen kohtaan tulee kiinnittää erityishuomiota

Facebook joutui keväällä melkoiseen pyöritykseen, kun ilmeni että palvelusta kerättyjä tietoja oli käytetty hämärän data-analytiikkafirman työkalun rakentamiseen. Kymmenien miljoonien ihmisten tietoja hyödyntävää työkalua käytettiin tiettävästi esimerkiksi Donald Trumpin vaalikampanjassa sekä Brexitiin johtaneessa kampanjassa.