Kampanjat

Ville Perttula 15.3. 13:05 päivitetty 15.3. 13:16

Mikko Leppilampi ja Maria Veitola vähissä vaatteissa HSY:n sisälämpötilakampanjassa – "Keskustelun herättäminen tästä aiheesta on aika vaikeaa"

Kuvakaappaus kampanjan verkkosivuilta.

HSY:n historian ensimmäinen Instagram-kampanja loppuu tällä viikolla.

HSY aloitti viime viikolla Max22-nimisen sisälämpötilakampanjan, joka toteutettiin kuvapalvelu Instagramissa.

HSY:n ilmastoinfo-tiimin vetäjä Mira Soini kertoo M&M:lle, että kampanjan tavoitteena oli saada pääkaupunkilaiset ymmärtämään sisälämpötilan laskun ilmasto- ja terveysvaikutukset ja laskemaan oman asuntonsa sisälämpötila maksimissaan 22 asteeseen.

Kampanjassa näyttelijä Mikko Leppilampi ja toimittaja-juontaja Maria Veitola postasivat kumpikin itsestään Instagramiin kuvan, jossa he olivat vähissä vaatteissa.

Seuraavana päivänä he postasivat toiset kuvat, joissa he poseerasivat HSY:n kampanjahupparit päällä. Kuvateksteissä kerrottiin, mitä sisälämpötilan lasku vaikuttaa ilmastoon ja asumisen laatuun.

Kampanjan kantava idea oli luoda keskustelua asuntojen sisälämpötiloista Leppilammen ja Veitolan postaamien kuvien kommentointikenttiin.

"Halusimme kampanjaan pari hyvää tyyppiä, joilla on paljon seuraajia. Mielestämme saimme hyvät vaikuttajat, jotka pitävät tätä aihetta itse tärkeänä", Soini kertoo.

"Keskustelua häiritsi Instagramin kaatuminen tällä viikolla, mutta sillehän me emme voineet mitään."

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

Postasin eilen kuvan, jossa venyttelin himassa ilman paitaa. @_max22c_ kommentoi, et mul on turhan lämmin kämppä, jos viihdyn noin vähissä vaatteissa. No, ei oo enää! Kävin asiasta keskustelua ja pudotin sen pohjilta sisälämpötilan +22°C. Ei muuta, ku huppari päälle ja hyvin tarkenee! No, mutta miksi? Kolme pointtia: 1. Päästöt Rakennusten lämmitys aiheuttaa noin puolet pk-seudun kasvihuonekaasupäästöistä. Tilojen lämmitys aiheuttaa noin 70% asumisen energiakulutuksesta Suomessa. Yhden asteen nousu sisälämpötilassa kasvattaa lämmönkulutusta noin 5%. Esimerkki: Jos pk-seudun kaukolämmitteisissä asuinrakennuksissa alennetaan sisälämpötilaa yhdellä asteella, CO2-päästöt vähenevät 42 000 tonnia/vuosi eli puolitoista kertaa Kauniaisten kaupungin kokonaispäästöjen verran. Jos kaikissa muissakin kuin kaukolämmitteisissä kodeissa tehtäisi sama, päästövähennys olisi vielä hieman suurempi. Kaukolämmitys vastaa kuitenkin noin 85% rakennusten lämmityksen päästöistä pk-seudulla. 2. Terveys ja sisäilman laatu Liian korkea sisälämpötila talvella tekee ilman kuivaksi, mikä voi aiheuttaa mm. nuhaa, yskää, silmien ärsytystä, päänsärkyä ja väsymystä. Yleisenä suosituksena sisälämpötilalle asuinrakennusten oleskelutiloissa on 20-22 astetta celsiusta. Sisälämpötila mitataan noin metrin korkeudelta ja vähintään metrin päästä ulkoseinistä ja ikkunoista. Makuuhuoneessa suositeltava huonelämpötila on alempi 18-20 astetta. Viileämmässä saatat nukkua paremmin. 3. Viihtyvyys Tutkimusten mukaan useimmat pitävät miellyttävänä 20-22 asteen huonelämpötilaa. Kokeile säkin! Se pelkästään on jo ilmastoteko. . . . #max22 #kaupallinenyhteistyö

Henkilön Mikko Leppilampi (@mikkoleppilampi) jakama julkaisu

Lisäksi HSY kommentoi muiden vaikuttajien Instagram-kuvia, joissa he olivat esimerkiksi topissa tai urheiluliiveissä sisällä. Kommenteissa vaikuttajia huomautettiin mahdollisesta korkeasta sisälämpötilasta. HSY lähetti myöhemmin vaikuttajille kampanjahuppareita.

"Meidän piti odottaa, että vaikuttajat ovat postasivat kuvia, jossa he ovat vähissä vaatteissa sisätiloissa. Kaikkiaan olemme kommentoineey kymmenen vaikuttajan kuvia."

"Olisin toivonut, että spontaani kommentointi olisi aiheuttanut enemmän keskustelua."

Vaikka kommentointi ja vaikuttajien tekemät kuvamäärät vaikuttavat pieniltä, Soini on tyytyväinen kampanjan luomaan pöhinään. Kampanjan _Max22C_-niminen Instagram-tili on kerännyt viikon aikana 42 seuraajaa.

"Kampanja ei ole vielä loppunut. Aihe on huomioitu MTV3-kanavalla ja Iltalehdessä, joten kyllä tämä kampanja on saanut huomiota. Keskustelun herättäminen tästä aiheesta on aika vaikeaa. Alan ihmiset puhuvat asiasta kyllä, mutta muita ihmisiä on vaikea saada kiinnostumaan sisälämpötilasta. Siksi kokeilimme Instagramia. Kampanjan tuloksia emme ole vielä saaneet."

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

Heruuko? #kaupallinenyhteistyö

Henkilön Maria Veitola (@mariaveitola) jakama julkaisu

Soinin mukaan aihetta näkyy HSY:n kampanjoinnissa tänä vuonna. Soini ei kommentoi kampanjan kustannuksia. Kampanjan suunnittelusta vastasi mainostoimisto Merikallio & Son. Pr-toimistona toimi Mellakka Helsinki.

HSY on kuntayhtymä, joka tuottaa vesi- ja jätehuollon palveluita sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä.

15.3.2019 13:15 Otsikkoa muutettu.