HSY aloitti viime viikolla Max22-nimisen sisälämpötilakampanjan, joka toteutettiin kuvapalvelu Instagramissa.

HSY:n ilmastoinfo-tiimin vetäjä Mira Soini kertoo M&M:lle, että kampanjan tavoitteena oli saada pääkaupunkilaiset ymmärtämään sisälämpötilan laskun ilmasto- ja terveysvaikutukset ja laskemaan oman asuntonsa sisälämpötila maksimissaan 22 asteeseen.

Kampanjassa näyttelijä Mikko Leppilampi ja toimittaja-juontaja Maria Veitola postasivat kumpikin itsestään Instagramiin kuvan, jossa he olivat vähissä vaatteissa.

Seuraavana päivänä he postasivat toiset kuvat, joissa he poseerasivat HSY:n kampanjahupparit päällä. Kuvateksteissä kerrottiin, mitä sisälämpötilan lasku vaikuttaa ilmastoon ja asumisen laatuun.

Kampanjan kantava idea oli luoda keskustelua asuntojen sisälämpötiloista Leppilammen ja Veitolan postaamien kuvien kommentointikenttiin.

"Halusimme kampanjaan pari hyvää tyyppiä, joilla on paljon seuraajia. Mielestämme saimme hyvät vaikuttajat, jotka pitävät tätä aihetta itse tärkeänä", Soini kertoo.

"Keskustelua häiritsi Instagramin kaatuminen tällä viikolla, mutta sillehän me emme voineet mitään."

Lisäksi HSY kommentoi muiden vaikuttajien Instagram-kuvia, joissa he olivat esimerkiksi topissa tai urheiluliiveissä sisällä. Kommenteissa vaikuttajia huomautettiin mahdollisesta korkeasta sisälämpötilasta. HSY lähetti myöhemmin vaikuttajille kampanjahuppareita.

"Meidän piti odottaa, että vaikuttajat ovat postasivat kuvia, jossa he ovat vähissä vaatteissa sisätiloissa. Kaikkiaan olemme kommentoineey kymmenen vaikuttajan kuvia."

"Olisin toivonut, että spontaani kommentointi olisi aiheuttanut enemmän keskustelua."

Vaikka kommentointi ja vaikuttajien tekemät kuvamäärät vaikuttavat pieniltä, Soini on tyytyväinen kampanjan luomaan pöhinään. Kampanjan _Max22C_-niminen Instagram-tili on kerännyt viikon aikana 42 seuraajaa.

"Kampanja ei ole vielä loppunut. Aihe on huomioitu MTV3-kanavalla ja Iltalehdessä, joten kyllä tämä kampanja on saanut huomiota. Keskustelun herättäminen tästä aiheesta on aika vaikeaa. Alan ihmiset puhuvat asiasta kyllä, mutta muita ihmisiä on vaikea saada kiinnostumaan sisälämpötilasta. Siksi kokeilimme Instagramia. Kampanjan tuloksia emme ole vielä saaneet."

Soinin mukaan aihetta näkyy HSY:n kampanjoinnissa tänä vuonna. Soini ei kommentoi kampanjan kustannuksia. Kampanjan suunnittelusta vastasi mainostoimisto Merikallio & Son. Pr-toimistona toimi Mellakka Helsinki.

HSY on kuntayhtymä, joka tuottaa vesi- ja jätehuollon palveluita sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä.

15.3.2019 13:15 Otsikkoa muutettu.