Mikko Manninen, 39, aloitti 5. kesäkuuta Novita lla ja vastaa nyt perheyrityksen kansainvälisestä myynnistä ja markkinoinnista.

Novitan merkittävimmät vientimarkkinat ovat Baltia, Pohjoismaat, Saksa ja Englanti. Viime vuonna Novitan kaikkiaan 23,5 miljoonan euron liikevaihdosta noin 5 prosenttia syntyi pääosin Ruotsiin, Norjaan ja Baltiaan suuntautuneesta viennistä.

"Myynnin kasvattaminen jo olemassa olevilla ja uusilla, avattavilla vientimarkkinoilla on yksi yrityksen keskeisiä tavoitteita", Manninen kertoo M&M:lle.

Manninen työskenteli aiemmin Fiskars illa vajaan 9 vuoden ajan markkinoinnin, brändinhallinnan ja viennin tehtävissä. Viimeisin titteli Fiskarsilla oli vientijohtaja. Aiemmin hän on työskennellyt elintarviketeollisuudessa Finduksella ja Leaf illa.

"Olen vakuuttunut Novitan upeasta brändistä, kotimaisesta tuotannosta, laadukkaista tuotteista ja jo neljän omistajasukupolven ylittävistä perinteistä", Manninen sanoo.

Hän näkee brändissä rutkasti potentiaalia vientimarkkinoilla.

"Aito ja vastuullinen pohjoismainen tuotanto yhdistettynä Novitan raikkaaseen New Nordic -brändi-ilmeeseen ovat haluttua tavaraa. On upea juttu päästä kansainvälistämään laadukasta suomalaista tuotemerkkiä", Manninen kertoo.

Novita juhlistaa ensi vuonna 90-vuotissyntymäpäiväänsä. Samalla yritys uudistaa markkinointiaan. Jatkossa markkinointi keskittyy lankaan, luonnon raaka-aineisiin ja neuleeseen. Lisäksi yritys uskoo, että pohjoismaiset arvot, hidas elämä ja käsillä tekeminen kiinnostavat maailmalla.

Perheyritys hakee kasvua kansainvälisyyden lisäksi digitalisaatiosta. Novita on jo perustanut kansainvälisen verkkopalvelukonseptin, johon kuuluu verkkokaupan lisäksi tuhansia neuleohjeita sekä opastevideoita. Novitan digitaaliseen neuleyhteisöön on liittynyt yli 100 000 kuluttajaa.