LEHTIFUUSIOT

Elina Yrjölä 24.10.2006 13:48 päivitetty 4.2.2016 10:00

Mikrobitti nielaisee Hifin

Mikrobitti- ja Hifi-lehti yhdistyvät. Hifi-lehden tilaajat saavat joulukuun Mikrobitin, ja joulukuusta alkaen Hifin tilaukset muuttuvat Mikrobitin tilauksiksi.

Sanoma Magazines Finland nimitti pari viikkoa sitten Mikrobitin päätoimittajan Otto Aallon myös Hifin päätoimittajaksi. Aalto ilmoitti tuolloin M&M:n haastattelussa, ettei lehtien toimituksia ole tarkoitus ”ainakaan lähiaikoina” yhdistää.

– Liiketoiminnallisia päätöksiä tehdään joskus nopeastikin. Se, mitä silloin sanoin, vastasi silloista tilannetta, Aalto sanoo nyt.

Tiesitkö, että tilanne muuttuu näin nopeasti?

– En voi kommentoida.

Sanoma Magazinesin tekniikkalehtien ja yritysjulkaisujen kustantajan Eija Toiviaisen mukaan markkina-analyysit osoittavat selvästi, ettei yhtiön kannata julkaista sekä Hifiä että Mikrobittiä.

– Sisältö menee yhä selvemmin päällekkäin. Viihde-elektroniikka ja mikrot lähenevät toisiaan, kun kodin viihdekeskus toimii usein mikron varassa. Kasvu tulee nimenomaan kuluttajaelektroniikasta kiinnostuneiden lukijoiden suunnasta, Toiviainen sanoo.

Mikrobitin levikki on yli 101 000 ja Hifin hiukan alle 24 000. Toiviaisen mukaan alle puolet levikistä on päällekkäistä.

Hifin brändi jää henkiin

Hifin irtonumeromyynti on ollut hyvää, ja sen säilyttäminen on Mikrobitille haaste.

– Käytämme tosin Hifin brändiä Mikrobitin sisällä ainakin toistaiseksi. Hifillä on hyvä brändi, josta lukijat tykkäävät, Toiviainen sanoo.

Yhdessä Mikrobitti ja Hifi voivat haastaa Yhtyneitten Kuvalehtien Tekniikan Maailman: vain autot puuttuvat. Tällä haavaa Tekniikan Maailmalla on melkein tuplasti niin paljon lukijoita kuin Mikrobitillä ja Hifillä yhteensä.

Ensi viikolla alkavat yt-neuvottelut, jotka koskevat Hifin viittä toimituksellista henkilöä. Sanoma Magazines pyrkii etsimään heille muita tehtäviä yhtiöstä.

– Tarvitsemme varmasti heidän osaamistaan vastakin, Toiviainen sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.