Poikkesin kesälomareissulla pikkukaupungin pikkuputiikkiin, joka myi upeimman värisiä koskaan näkemiäni pellavalakanoita. Ostokseni jo tehtyä jäin juttelemaan omistajan kanssa, joka oli juuri perustamassa omaa verkkokauppaa. Tiesin, että tuotteet kiinnostaisivat sekä lehtiemme lukijoita että verkkoyleisöämme Meillä kotona -sivustolla.

Miten palkitsevaa on suositella hyväksi havaitsemaansa asiaa tuttavalleen! Vielä vuosi sitten olisin maininnut kiinnostavasta brändistä ystävälleni ja tietysti toimituksessa, joka jatkuvasti etsii uusia, kiinnostavia tuotteita ja tekijöitä juttuihin ja kuvauksiin.

Nyt saatoin tarjota brändille mahdollisuuden päästä juuri oikean kohderyhmän tietoisuuteen affiliate-kauppamme valikoimissa ja kuratoiduissa ostosartikkeleissa. Komissio myydyistä tuotteista meille – näkyvyys ja suositukset teille.

Kävijämme puolestaan löytäisivät meiltä käsin poimitun, kiinnostavan tuotesarjan, johon he eivät olisi välttämättä koskaan itse törmänneet. Ja jos tuotteen haluaisi ostaa, sen voisi tehdä muutamalla klikkauksella samalta sivulta.

Mitattavia tuloksia

Mainostajat haluavat tänä päivänä digimainonnan avulla tietysti kauppaa, kauppaa ja kauppaa. Koronakeväänä monella kassa tyhjeni uhkaavasti, mutta mainostamatta jättäminen ei sitä täytä. Nyt mainostajat haluavat mitattavia tuloksia – ja nopeasti.

Suurempien, kalliimpien tuotteiden mainostajille digiliidit ovat arvokkaita – esimerkiksi keittiöitä tai talopaketteja ei osteta verkosta. Pientavaroissa kuluttajien ohjaaminen suoraan verkkokauppaan ostoksille kiinnostaa mainostajiakin enemmän kuin brändimainonta.

Kevään jäljiltä tiedämme, että ostaminen siirtyi monella toimialalla verkkoon ja kuluttajien innostus verkkokauppaan tuli jäädäkseen. Markkinoijalle verkkokauppa on nopea tapa kartuttaa kassaa. Kiinnostavan, inspiroivan sisällön yhteydessä verkko-ostoksen tekeminen on houkuttelevaa ja helppoa.

Kaikki voittavat

Verkkokaupan perustaminen asumisen mediasivuston alle on ollut yhtä löytämisen juhlaa – sekä kivijalkakaupoissa että verkossa – mutta myös kiinnostavia keskusteluja ja syvenevää yhteistyötä vanhojen tuttujen kanssa.

Osa Meillä kotona -kaupoissa mukana olevista brändeistä ja kauppiaista on sellaisia, joiden kanssa olemme tehneet yhteistyötä toimituksellisesti. Osa taas on yritysasiakkaita, jotka etsivät uusia ratkaisuja. Kohderyhmä- ja sisältöasiantuntijan roolissa olen toki ennenkin tavannut yritysasiakkaita, mutta verkkokauppakumppanuudesta puhuttaessa olen oppinut brändeistä ja heidän tarpeistaan enemmän kuin koskaan.

Keskustelu on helppoa, koska diilin on oltava kaikille hyvä: tuotebrändi saa mediakanavissa näkyvyyden ja suosittelun voiman, asiakas luottamansa asiantuntijan valinnat ja tarjoukset, mediasivusto uuden tulovirran ja uudenlaisen yhteyden yleisöönsä.

Kohderyhmätuntemuksen uusi taso

Verkkokauppa on puhtaan kaupallista toimintaa, mutta mediasivuston kontekstissa sillä on erityinen kohderyhmätuntemus ja kävijöiden luottamus ja sitoutuneisuus takanaan.

Sitä myös vaalimme olemalla läpinäkyviä ja erottamalla kaupallisen sisällön ja journalistisen sisällön toisistaan selvästi. Kumpaakin yhdistää se, että haluamme vilpittömästi palvella kävijöitämme: inspiroida, auttaa, vastata kävijöiden tarpeisiin.

Ostokäyttäytymisen analyysi tuo vielä oman lisänsä kohderyhmätuntemukseemme: on eri tason kannanotto klikata reilusti tuotettu tai kotimainen tuote ostoskoriin kuin vaikkapa artikkelin lukeminen aiheesta tai mielipide kyselytutkimuksessa.

Kun tämän kaiken kohderyhmätuntemuksen ja tavoittavuutemme yhdistää, on mahdollista palvella sekä yleisöä että yritysasiakkaita entistä paremmin. Olethan yhteydessä, jos voimme olla avuksi!