Sijoittajina rahoituskierroksella olivat Global Founders Capital, London Venture Partners, Reaktor Ventures ja enkelisijoittaja Henric Suuronen.

Kyse on alustasta ja työkalusta, joka automatisoi vaikuttajamarkkinoinnin tekemistä. Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan esimerkiksi sponsoroitua sisältöyhteistyötä YouTube-videoita tekevien tubettajien kanssa.

"Perinteiset YouTube-kanavia yhdistävät verkostot ja mainostoimistot tekevät töitä kauhean manuaalisesti. Tubettajien kanssa sovitaan asioista sähköpostitse ja käydään Skype-puheluita. Me rakennamme data-analytiikkaan perustuvaa alustaa", toimitusjohtaja Jiri Kupiainen kertoo.

"Analysoimme, mistä peleistä eri pelikanavien yleisö on kiinnostunut ja yhdistämme tubettajat ja brändit toisiinsa. Silloin sponsoroidut sisällöt eivät häiritse katsojia, koska tuotteet ovat juuri heitä kiinnostavia."

Työkalu myös auttaa tubettajia ja sponsoreita neuvottelemaan keskenään korvauksista, seuraamaan kampanjan tuloksia läpinäkyvästi. Se myös automatisoi rahaliikenteen ja raportoinnin.

Palvelun taustalla on jo 2014 Shark Punch -nimellä perustettu yhtiö, joka teki aiemmin Playfield-palvelua. Kun se ei menestynyt, yhtiö ajoi Playfieldin alas ja etsi uuden suunnan. Shark Punchin perustajat ovat kokeneita pelialan sarjayrittäjiä.

Uusi liiketoimintamalli ja tuote näyttää toimivan, sillä Kupiaisen mukaan liikevaihto on kasvussa ja yhtiö pääsi kesällä kannattavaksi. Tarkempia lukuja hän ei vielä halua tältä vuodelta kertoa. Kehitys on ollut nopeaa, sillä Matchmade avasi palvelun julkisesti vasta maaliskuussa.

Toistaiseksi Matchmade-palvelussa on mukana vain pelivideoihin keskittyneitä YouTube-kanavia, koska se on yrityksen perustajille tutuin alue. Kyse on myös räjähdysmäisen nopeasti kasvaneesta markkinasta. YouTubessa on jo noin 1,3 miljoonaa pelikanavaa, ja määrä on kasvanut tänä vuonna 50 prosentilla. Matchmaden verkoston tubettajat tavoittavat noin 80 miljoonaa katsojaa.

"Vaikka tämä on jo nyt iso skene, kasvuvauhti on holtiton", Kupiainen sanoo.

Esimerkiksi mobiilipeliyhtiöt käyttävät tyypillisesti liikevaihdostaan jopa 30–40 prosenttia asiakashankintaan muun muassa kohdennetulla videomainonnalla mobiilisovellusten sisällä. Koska tämän mainonnan kustannukset ovat kasvaneet rajusti, entistä useampi on suunnannut katseensa tubettajiin.

"Vaikuttajamarkkinointi kasvaa nopeasti, mutta siellä tarvitaan lisää läpinäkyvyyttä, parempaa data-analysointia ja ennustamista sekä parempaa ymmärrystä kampanjoiden tuloksellisuudesta", Kupiainen huomauttaa.

Matchmade käyttää uutta rahoitusta myyntinsä kasvattamiseen ja tuotekehityksen jatkamiseen. Yhtiöllä on kuusi työntekijää, mutta se rekrytoi parhaillaan lisää osaajia Helsinkiin ja Berliiniin.

Lähde: Talouselämä