Yritykset

Ville Perttula 17.5. 11:38 päivitetty 17.5. 13:09

Miljoonatappiot tehnyt vaatemerkki Samuji pysyy pinnalla vain omistajiensa rahoilla

Design-toimisto Agency Leroyn ja vaatemerkki Samujin fuusio peruuntui taloudellisista syistä.

Vaatemerkki Samujin ja design-toimisto Agency Leroyn fuusion ilmoitettiin peruuntuvan viime viikolla. Toimiston ja vaatemerkin oli tarkoitus muodostaa design-talo, ja esimerkeiksi yhtiöt mainitsivat joulukuussa ruotsalaisen Acnen, yhdysvaltalaisen Kinfolkin ja brittiläisen Monoclen.

Fuusion peruuntumisen taustalla oli Samujin taloudelliset ongelmat, joita valottaa vasta tämän vuoden helmikuussa tarkastettu huhtikuussa 2017 päättyneen tilikauden tilinpäätös.

Huhtikuussa 2017 päättyneellä tilikaudella Samuji teki 2,2 miljoonan euron liikevaihdon. Yhtiön tilikauden tulos jäi 821 000 euroa miinukselle. Vuotta aikaisemmin Samujin tulos oli 572 000 euron pakkasen puolella.

Vuonna 2009 perustetun Samujin toiminta ei ole ollut taloudellisesti tervettä vuosikausiin. Yhtiön liiketoiminta on ollut tappiollista ensimmäistä toimintavuotta lukuun ottamatta. Vuoteen 2017 mennessä tappioita oli kertynyt jo 2,3 miljoonaa euroa.

"Vuoden 2017 tietojen perusteella Samujilla ei ole tulorahoitusta. Tappiota on katettu omistajien lisäsijoituksilla ja pääomalainoilla”, M&M:n yritystutkija Erkka Felt toteaa.

Pelkästään vuonna 2017 omistajat pumppasivat yhtiöön 460 000 euroa lisää pääomaa. Tämän lisäksi toimintaa tuettiin 200 000 euron pääomalainalla.

Samujin tuoreimmista talousvaikeuksista kertoo vuodesta 2017 alkaen ropisseet maksuhäiriöt, joista suurimman osan yhtiö on pystynyt selvittämään. Häiriöitä on merkitty myös tämän vuoden puolella.

Luottotietoyhtiö Bisnoden mukaan Samujille on kertynyt 19 maksuhäiriömerkintää, joista isoin on noin 10 000 euroa.

Vaikka yhtiöiden fuusio peruuntui, jatkaa Agency Leroy Samujin pienosakkaana. Agency Leroy teki vuonna 2018 2,2 miljoonan euron liikevaihdon ja 260 000 euron tuloksen. On epätodennäköistä, että fuusion toteutuessa toimisto olisi pystynyt kuittaamaan Samujin tappioita.

”Toivon edelleen hartaasti, että Samuji saa taloudelliset ongelmansa ratkaistua. Uskomme yhä vahvasti alkuperäiseen visioon. Uskon, että Suomessa olisi kysyntää yhteiselle design-talolle”, Agency Leroyn toimitusjohtaja Monika Nars sanoi M&M:n haastattelussa.

Oikaisu 17.5.2019 klo 13:06 Samujin liikevaihtoa koskevaan kohtaan on tarkennettu, että kyse on huhtikuussa 2017 päättyneestä tilikaudesta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö