Ilkka Jauhiainen 11.12.2013 13:47 päivitetty 4.2.2016 10:37

Miljoonia eri kävijöitä kerännyt Vivas.fi tuli rojahtaen alas - ensi vuonna taas ulkomaille

Kaksi viikkoa sitten Vivaksella oli yli 8 miljoonaa uniikkia kävijää. Vaan eipä ole enää. Vivaksen päätoimittaja Leo Sandström kertoo miksi

Ulkomaiset kävijät nostivat kaksi viikkoa sitten Vivas.fi:n huippusuosituksi nettisaitiksi. Viihdeagregaattorina toimivalla Vivaksella oli viikolla 47 Oindex-mittarin mukaan peräti 8 129 000 uniikkia kävijää. Luku vastaa TNS Metrixin lukua eri selaimet.

TNS antoi huippuviikolla Vivaksen eri selainten määräksi 6,2 miljoonaa.

Nousu kävijälukujen mastodonttisarjaan tapahtui kahdessa viikossa. Viikolla 45 saitilla oli vielä alle 400 000 uniikkia kävijää. Kun kävijämäärät olivat huipussaan oli keskimääräinen vierailuaika mukaan puolen minuutin luokkaa. Vivaksin mukaan vierailun lyhyt kesto oli bugi.

Moni nettiammattilainen epäili kävijämääriä ostetuiksi. Vivaksen päätoimittajan, Leo Sandströmin mukaan väitteet eivät pidä paikkaansa. Sandströmin mukaan yhtiö kokeili ulkomaanmarkkinoita.

"Meillä oli etusivulla englanninkielisiä paloja. Lisäksi meillä on faniryhmä Facebookissa, jossa on ulkomaalaisia faneja. Laitoimme sinne materiaalia levitykseen", sanoo Sandström.

Erityisen suuren suosion saivat koosteet Instagramissa kuuluisaksi tulleen Tuna-hauvan kuvista sekä miesten ja naisten eroista. Tuna on chihuahuan ja mäyräkoiran sekoitus.

Koosteet oli tehty Vivaksessa. Yhtiöllä on sopimus All Over Pressin kanssa kuvien käytöstä. Lisäksi se tekee yhteistyötä valokuvaajien kanssa.

Vivas kuitenkin vetäytyi ulkomailta.

"Kyse oli kokeilusta, jonka tuomia kävijöitä emme olisi ehtineet hyödyntää kaupallisesti. Koe tehtiin meitä itseämme ja sijoittajia varten. Lähdemme hallitusti ulkomaille tammikuussa", sanoo Sandström.

Sandströmin mukaan ulkomaiset kävijät myös tukkivat saittia. Tämä vähensi suomalaisten kävijöiden määrää.

City omistaa saitista 15 prosenttia. Sandströmillä on 40 prosenttia ja Aleksi Virtasella 45. Osakeyhtiö perustettiin huhtikuussa.

Ulkomaita varten Vivas kehittää palveluaan valikoimalla tarkemmin mitä materiaalia se laittaa sivulleen.

" Meillä on suunnitelmana avata erilliset Vivas -sivut eri kielialueille esimerkiksi espanjan ja englannin kielisille markkinoille", sanoo Sandström.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö