Mainostoimisto Miller & Lean on perustanut uuden Lomasuomessa.fi-palvelun auttamaan suomalaisia matkailijoita ja matkailuyrityksiä löytämään toisensa.

Miller & Leanin digijohtaja Päivi Vaipuro kertoo M&M:lle, että kyseessä on kokonaan toimiston oma konsepti, jota ei ole tehty millekään asiakkaalle. Hänen mukaansa projekti lähti liikkeelle kahdesta syystä.

”Olemme tehneet jo vuosien ajan töitä matkailuyritysten markkinoinnin parissa ja tunnistaneet sesonkien voimakkaan vaihtelun tietyille yritykselle tuomat haasteet. Tämän tyyppinen palvelu, jossa yritykset saavat liidejä kuluttajilta, tukee täyttämään kapasiteettia helpommin läpi vuoden”, hän sanoo.

Toinen syy on se, että suomalaisten matkailu suuntautuu tänä ja ehkä seuraavinakin vuosina vahvasti kotimaahan.

”Palvelumme auttaa kuluttajaa löytämään helposti ja nopeasti juuri omia tarpeitaan vastaavan loman. Tässä yhdistyvät kuluttajakokemuksen parantaminen matkan hakemisessa ja matkailuyritysten toiminnan, liidien saamisen ja kasvun tukeminen”, Vaipuro sanoo.

Aiempaa aktiivisemmin lomallaan kotimaanmatkalle suuntaavat suomalaiset ovat kiinnostuneita uusista kohteista, mutta oikeat matkakohteet halutaan löytää helposti ja vaivattomasti. Vaipuro kertoo Miller & Leanin huomanneen matkailutoimialan parissa vuosia työskennellessään, että usein matkavarauksia tehtäessä toivotaan myös asiakaspalvelua.

”Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat muistavat vielä ajan, jolloin lomia on käyty miettimässä matkatoimistoissa. Nettivaraaminen on yleistynyt, mutta monesti kuluttaja silti toivoo henkilökohtaista asiakaspalvelua, jonka kautta voi varmistaa, että loma onnistuu ja kohde vastaa toiveita.”

Lomasuomessa.fi -palvelussa kuluttajat pääsevät kertomaan omat lomatoiveensa, ja palvelu välittää tarjouspyynnöt matkailuyrityksille, jotka ottavat yhteyttä suoraan matkailijoihin ja esittävät heille tarjouksensa. Matkailuyrityksille tämä tarkoittaa uutta asiakaskuntaa ja eväitä rakentaa tarjouksia, jotka vastaavat erityisen hyvin kuluttajien toiveita.

Kuluttaja määrittelee palvelussa toiveensa kertomalla esimerkiksi haluaako mökille, urheilemaan tai rannalle, missä päin Suomea haluaa lomansa viettää ja millaisia aktiviteetteja haluaa lomakohteen ympäristössä olevan tarjolla. Kuluttajan valintojen perusteella tarjouspyyntö lähtee toiveisiin sopiville yrityksille.

Matkailuyrityksille palveluun rekisteröityminen on maksutonta. Laskutus perustuu tarjouspyyntöihin.

”Yritykset voivat ostaa liidipaketin, eli ne määrittelevät itse, kuinka paljon haluavat vastaanottaa liidejä tätä kautta ja maksavat liidimäärän mukaan”, Vaipuro kertoo.

Lanseeraus kuluttajille ennen juhannusta

Matkailuyritykset pääsevät jo nyt rekisteröitymään palveluun, joka lanseerataan kuluttajille vielä ennen juhannusta. Jotta matkalle haikailevat löytävät palvelun, sille on varattu mittavasti näkyvyyttä valtakunnallisessa massamediassa lanseerauksen yhteydessä.

Vaipuro kertoo, että mediakumppanin kanssa on suunnitteilla laaja lanseerauskampanja, jolla tavoitetaan valtakunnallisesti yli kaksi miljoonaa suomalaista lanseerauksen aikana.

Myös palvelun kävijämäärälle ja lähetettyjen tarjouspyyntöjen määrälle on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet.

”Lähdemme siitä, että kun lanseeraamme palvelun lähempänä juhannusta, osalla suomalaisista lomakohteet ja -toiveet voivat jo olla selkiytyneet, mutta osa vielä miettii, joten tarvetta palvelulle kesälomienkin suhteen löytyy vielä. Tavoitteemme kuitenkin on, että kävijämäärässä päästään kymmeniin tuhansiin kesäkauden aikana”, Vaipuro sanoo.