Markkinointi

Ville Perttula 24.4. 15:12

Miltä kuulostaa Lapin luonnon soundtrack? House of Lapland rakentaa Lapin brändiä Spotifyssa äänimaisemakappaleilla

House of Lapland on luonut myös Lapland Sound Collection -äänikirjaston, joka on vapaasti kaikkien käytettävissä.

Spotifyssa on julkaistu kolme Sound of Lapland -äänimaisemakappaletta. Kyse on yhdellä otolla nauhoitetuista Lapin luonnon äänistä. Kukin kappale esittelee eri matkailukohdetta, aktiviteettia tai tilannetta.

Esimerkiksi ensimmäiset kappaleet vievät kuulijansa sydäntalven mökkimatkalle Leville, marjanpoimintareissulle metsään Rovaniemelle sekä kokemaan tunturipuron rauhoittavan äänimaailman Pallakselle.

Ensimmäiset singlejulkaisut ovat osa syksyllä julkaistavaa, kahdeksan Lapin vuodenaikaa sisältävää Scapes-albumia. Osa levyn kappaleista on vielä tällä hetkellä äänittämättä.

Kyse on Lapin markkinointi- ja viestintätalon House of Laplandin ja Visit Finlandin suunnittelemasta kampanjasta, jonka tarkoitus on rakentaa Lapin brändiä ympärivuotisena matkakohteena.

House of Laplandin matkailusta vastaava ohjelmapäällikkö Katariina Imporanta kertoo M&M:lle, että kampanja korostaa Lappia etenkin kesäkohteena. Kampanja on suunnattu erityisesti Isoon-Britanniaan, Ranskaan, Saksaan ja Yhdysvaltoihin.

"Lappi on aika tunnettu talvikohteena, mutta meillä on halu kertoa Lapista ympärivuotisena kohteena. Se on kestävän matkailun kehittymisen edellytys. Kampanjalla halutaan nostaa esiin Lapin kesää ja lumetonta aikaa. Kaksi julkaistuista kappaleista esittelee lumetonta aikaa."

Kampanja hyödyntää mindfullness- ja mediataatiotrendejä. Imporannan mukaan hiljaisuuden ja rauhallisuuden etsiminen kiinnostaa matkailijoita tällä hetkellä.

Lapissa eri vuodenaikoina tallennettujen kappaleiden tueksi on kuvattu myös 360-asteisia videota, joiden avulla pääsee näkemään, miltä luonto äänten takana näyttää.

Kampanjaan kuuluu myös Soundcloud-palveluun tehty Lapland Sound Collection -äänikirjasto, joka koostuu yksittäisistä Lapin äänistä. Porokellon kilinää, nuotion räiskettä ja jopa hyttysten ininää voi vapaasti hyödyntää musiikkikappaleissa, mainoksissa tai sisällöntuotannossa.

”Lapin äänet ovat erittäin kiinnostava ja uudenlainen tapa brändätä Suomea ja niiden avulla pääsemme viemään Suomi-tietoisuutta uusia kanavia pitkin uusille kohderyhmille”, kertoo Visit Finlandin kansainvälisestä markkinoinnista vastaava Heli Jimenez tiedotteessa.

Äänitteiden, äänikirjaston, videoiden ja levyn kansitaiteesta on vastannut Flatlight Creative House.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö