Kaukojunaliikenne on voinut jatkua koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta, mutta ravintolavaunut on täytynyt toistaiseksi pitää suljettuina.

Valitettavassa tilanteessa VR ryhtyi ideoimaan, miten yritys voisi kehittää tarjontaansa ravintolapuolella. Yritys toteutti yhteistyössä digitaalisen kaupan konsulttiyhtiön Columbia Roadin kanssa pikavauhdilla ravintolavaunun verkkokaupan.

Koko innovaatioprojektin läpivienti ideasta tarjouspyyntöön ja toteutukseen kesti vain 1,5 viikkoa. Itse verkkokauppa saatiin pystyyn vain neljässä päivässä.

”Päätimme lähteä rohkeasti ideoimaan, mitä innovatiivista voisimme ravintolapuolella kehittää koronakriisin keskelle. Halusimme ilahduttaa asiakkaitamme ja helpottaa arkea tarjoamalla mahdollisuuden nauttia suosituimmista annoksistamme myös tänä poikkeusaikana”, VR:n kaukoliikenteen palveluista ja ravintolatoiminnasta vastaava palvelujohtaja Piia Tyynilä kertoo M&M:lle.

Kaupan kautta kantakaupungissa asuvat helsinkiläiset voivat ostaa VR:n ravintolavaunun kuuluisia lihapullia sekä muita suosikkiannoksia toimitettuna suoraan kotiovelle.

Ajatus verkkokaupasta syntyi VR:llä huhtikuun lopussa. Piia Tyynilän arvion mukaan on erittäin tärkeää, että myös isot yritykset pyrkivät kehittämään uusia konsepteja nopealla aikataululla poikkeusaikana.

”Uudistumiskyky ja joustavuus kokeilla erilaisia ratkaisuja vain korostuu tänä aikana, kun epävarmuutta on paljon ja muutokset nopeita. Toimimme tässä osaltamme esimerkkinä siitä, että kaltaisemme suuri yhtiö pystyy toimimaan ketterästi ja innovoimaan uutta lyhyelläkin aikajänteellä.”

”Uutta kokeilemalla voidaan myös parhaimmillaan luoda työtä tilanteessa, jossa monella alalla on jouduttu turvautumaan lomautuksiin”, Tyynilä huomauttaa.

Ensimmäiset tilaukset tulivat verkkokaupan kautta vain puoli tuntia sen avaamisesta, ja myynnin kehitys on ollut suotuisaa siitä lähtien. Ensimmäiset annokset toimitettiin vappuaattona, ja sen jälkeen VR on myynyt Tyynilän mukaan päivittäin kymmeniä annoksia.

”Palvelu on kehitetty kokeilevalla otteella ja markkinointi on ollut kevyttä. Rehellisesti sanoen emme odota niinkään suurta myyntimenestystä, vaan ensisijaisesti asiakkaidemme ilahduttamista poikkeusolojen keskellä. Kotiinkuljetuspalvelu työllistää tällä hetkellä suoraan kaksi ihmistä ja välillisesti esimerkiksi kotimaisia ruuantuottajia”, Tyynilä kertoo.

Columbia Roadin Suomen-liiketoimintajohtaja Eero Martela toteaa, että nopeaa ja kevyttä pilotointia saa tehtyä kaiken kokoisissa organisaatioissa, kun vain on selkeä tavoite ja suunnitelma.

”Toteutus onnistuu, vaikka mukana on monen eri toiminnon ja yrityksen edustajia”, Martela kommentoi tiedotteessa.

Vaikka ravintolavaunu ei tällä hetkellä raiteilla kuljekaan, VR:n sähköllä kulkeva lihapulla-auto on tarjonnut mahdollisuuden junasta tuttuun makukokemukseen omassa kodissa. Piia Tyynilä kertoo, että konsepti on kerännyt jo kiitosta asiakkailta.

”Asiakkaat ovat ottaneet palvelun pääosin ilahtuneena vastaan, ja moni on sanonut kaivanneensa ravintolavaunun lihapullia. Moni on myös toivonut toimitusalueen laajentamista, ja selvitämme parhaillaan näitä mahdollisuuksia”, Tyynilä sanoo.