Muoti

Ilona Tyystjärvi 12.11.2018 11:13

Miltä näyttää muodin verkkokauppa vuonna 2022? Raportti maalaa kuvan kasvun tulevaisuudesta

Colourbox

Muodin verkkokaupan tulevaisuuden näkymät vaikuttavat nousujohteisilta.

Muodin verkkokaupat tarjoavat usein ilmaisen palautuksen, mikä voi kasvaa yhä suuremmaksi uhaksi tulevaisuudessa. Tampereen yliopiston selvityksen mukaan lähes kolmannes suomalaisista kuluttajista oli palauttanut yli 40 prosenttia tilaamistaan tuotteista.

Muodin verkkokaupan globaali yhteenlaskettu liikevaihto kasvaa tämän vuoden 481 miljardista yli 700 miljardiin dollariin vuoteen 2022 mennessä.

Aurinkoisen ennusteen maalailee Shopify-verkkokauppa-alusta The Fashion and Apparel Industry -selvityksessään. Shopify on kanadalainen pilvipohjainen palvelu, mutta Suomessakin sitä käyttää muun muassa Lunette-kuukautiskuppeja valmistava Lune Group.

Viime vuonna yli 1 800 muodin kivijalkamyymälää sulki ovensa Yhdysvalloissa. Vuonna 2017 vaatealan yritys Guess sulki noin 60 liikettä Yhdysvalloissa.

Tilalla kasvaa nopeaa vauhtia vaatteiden ja kenkien, sekä kaikenlaisen muun muotiin liittyvän tavaran verkkoshoppailu, Shopifyn arvion mukaan noin 60 miljardin dollarin tuoton maailmanlaajuisella vuositahdilla.

Raportti arvioi kasvun syyksi neljä asiaa. Ensinnäkin, markkina-alueet kasvavat länsimaiden ulkopuolella. Verkkokaupan suurin markkina-alue on Kiinassa. Viiden sakkiin mahtuu myös Japani.

Toiseksi, pääsy internetiin helpottuu ja yleistyy, yhdessä älypuhelimien kanssa.

Kolmantena raportti mainitsee globaalin keskiluokkaistumisen. Elintason parantuessa yhä useammalla ihmisellä on rahaa käytettävissä muuhunkin kuin elämän välttämättömyyksiin.

Muodin verkkokaupan tulevaisuuden näkymät vaikuttavat siis nousujohteisilta.

Nuo ovat neljä muodin verkkokauppojen mahdollisuuksia, mutta raportti listaa myös neljä potentiaalista uhkakuvaa.

Raportin mukaan kuluttajien lojaliteetti brändiä kohtaan tekee kuolemaa markkinoiden kasvaessa ja samalla pirstoutuessa useammiksi toimijoiksi.

Yleisesti havaittu ongelma mainitaan myös raportissa: palautusprosentit. Moni muodin verkkokauppa tarjoaa mahdollisuuden ilmaiseen palautukseen. Kasvavat palautusprosentit ovat kuitenkin taloudellinen ongelma yrityksille. Pari vuotta sitten arvioitiin, että muodin verkkokauppajätti Zalandon tuotteista jopa puolet palautetaan. Kaupan liiton arvion mukaan Suomessa palautusprosentit ovat vielä pieniä. Eniten palautetaan lastenkenkiä ja naistenvaatteita.

Kolmas uhka on pikamuodin kyky tuottaa nopeasti esimerkiksi vaatteita, jotka ovat juuri sillä hetkellä, ja vain hetken, muodissa. Tämä uhkaa erityisesti vakiintuneita ja vanhoja brändejä ja niiden kilpailukykyä verkossa.

Neljänneksi tekijäksi, johon yritysten pitää varautua, on ympäristön paine tuottaa muotia eettisesti ja ekologisesti kestävistä materiaaleista.

Euroopassa innokkaimmat online-shoppailijat löytyvät Iso-Britanniasta ja Alankomaista. Briteissä yli puolet verkko-ostoksista tehdään mobiilisti.

Pohjoismaalaiset ostavat Postnordin selvityksen mukaan eniten vaatteita ja kenkiä netistä. Suomessa vaatteiden verkkokaupan arvon on arvioitu olevan noin miljardin euron luokkaa. Muoti- ja urheilukauppa-alan järjestön TMA:n mielestä arvio on kuitenkin reippaasti yläkanttiin. Suomalaiset ostavat erityisesti vaatteita, ja euroista jo yli 40 prosenttia ohjautuu ulkomailta käsin toimiville verkkokaupoille.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö