Yrityskaupat

Aleksi Ylä-Anttila 7.12. 08:58

Miltton Nordics ostaa virolaisen JLP Communicationsin – Mathias Järnström: "Meidän on syytä unohtaa maarajat ja tehdä yhdessä"

Petteri Paalasmaa
"Me haluamme varmistaa, että luovuus, vuorovaikutus ja empatia ovat strategisella agendalla muuttuvassa maailmassa, jossa teknologia on keskeisessä asemassa", sanoo Milttonin toimitusjohtaja Mathias Järnström.

Yrityskaupan myötä Miltton Nordicsin henkilöstömäärä tuplaantuu Virossa.

Konsulttitalo Miltton Groupin tytäryhtiö Miltton Nordics ostaa Viron suurimpiin viestintätoimistoihin kuuluvan JLP Communicationsin. Osapuolet eivät julkista kaupan hintaa.

Miltton Nordicsin toimitusjohtaja ja partneri Annika Arras kertoo M&M:lle, että Miltton Nordicsin henkilöstömäärä kasvaa kaupan myötä seitsemästä työntekijästä noin 20 työntekijään.

"Tämä on iso juttu Viron markkinan kannalta. Milttonin tiimi on nyt strategisen viestinnän kentällä Viron suurin", Arras sanoo.

Annika Arras

 

Uudet työntekijät ovat Arraksen mukaan vaikuttajaviestinnän, markkinointiviestinnän sekä sosiaalisen median asiantuntijoita. Myös JLP:n kautta saatavat asiakkuudet ovat Arraksen mukaan mielenkiintoisia.

"Heillä on paljon niin sanottuja uuden talouden asiakkaita, kuten esimerkiksi startupupyrityksiä. Siellä on muun muassa mukana kasvava taksiyhtiö Taxify sekä ohjelmistoyritys Veriff. Nämä asiakkuudet laajentavat Milttonin portfoliota koko Groupin kannalta", kertoo Arras.

Yrityskaupan tavoitteena on Arraksen mukaan nostaa Miltton Nordics Viron suurimmaksi viestintään, markkinointiin ja vaikuttajaviestintään erikoistuneeksi toimijaksi.

Yhdistymisellä tavoitellaan myös vahvaa orgaanista ja yritysostojen kautta tapahtuvaa kasvua muissa Baltian maissa lähitulevaisuudessa.

Yhdessä tekeminen nostaa tasoa

Milton Groupin toimitusjohtaja Mathias Järnströmin mukaan kauppa on suoraa jatkumoa yrityksen pitkäaikaiselle strategialle vahvistaa asemaansa Pohjoismaissa sekä myös pohjoismaista yhteistyötä vaikuttajaviestinnän saralla.

"Me haluamme varmistaa, että luovuus, vuorovaikutus ja empatia ovat strategisella agendalla muuttuvassa maailmassa, jossa teknologia on keskeisessä asemassa", sanoo Järnström.

Kyseessä on toinen merkittävä Milttonin yrityskauppa lyhyen ajan sisään. Marraskuussa tuli tieto, että Miltton ostaa tukholmalaisen, Ruotsin suurimpiin markkinointitoimistoihin kuuluva House of Friendsin.

House of Friendsin liikevaihto oli viime vuonna 91,5 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 8,9 miljoonaa euroa. Vuoden 2018 liikevaihtonsa se arvioi nousevan noin sataan miljoonaan Ruotsin kruunuun eli noin 9,7 miljoonaan euroon.

"House of Friendisillä on ollut pitkään vahvaa automaatio-osaamista. Virossa meillä on ollut ennen tätä kauppaa jo vahva Public Affairs -tiimi. Nyt meillä on siellä myös vahva Public Relatins -tiimi", Järnström kertoo M&M:lle.

Järnström kertoo ajatelleensa aiemmin, että Milttonin missiona tulee olla sen varmistaminen, että Suomessa tehdään maailman parasta viestintää, vaikuttamista ja markkinointia. Näkökulma on kuitenkin jalostunut ja muuttunut vuosien varrella.

"Jossakin vaiheessa tajusin, että jos oikeasti haluamme päästä tälle tasolle, meidän on syytä unohtaa maarajat ja tehdä yhdessä. En koskaan ajattele, että palkkaan ruotsalaisen, virolaisen tai suomalaisen. Me palkkaamme hyviä tyyppejä", Järnström kiteyttää.

Muutto uusiin tiloihin

Miltton kertoi tällä viikolla myös siirtävänsä pääkonttorinsa Kaisaniemestä Kallioon ja avaa kesällä 2019 Haapaniemenkatu 5:ssä sijaitsevaan entiseen separaattoritehtaaseen luovuuden kohtaamispaikan.

Miltton House nimeä kantava tila toimii avoimena alustana ja coworking-tilana. Coworking-tila on tarkoitettu Järnströmin mukaan erityisesti yrityksen asiakkaille, kumppaneille ja muille sidosryhmille.

Keskiviikkona peliyhtiö Supercell ilmoitti perustavansa Haapaniemenkatu 5:een koodauskoulu Hive Helsingin. Koulun on tarkoitus vastata Suomea piinaavaan koodaripulaan. Koulu aloittaa toimintansa ensi kesänä.

"Enemmän ja enemmän mennään siihen, että asioita tehdään fyysisesti yhdessä. Meidän kollegamme muilta markkinoilta käyvät täällä yhä useammin. Haluamme tarjota myös heille selkeän paikan töiden tekemiselle."

Uudet toimitilat ovat toimitiloissa on noin 7000 neliön suuruiset. Järnströmin mukaan seuraavaksi edessä on tilojen remontointi ja muokkaaminen vastaamaan tarkoitustaan.

Milttonin liikevaihto on kasvanut orgaanisesti viime vuosina noin 20–30 prosentin vuosivauhtia. Miltton-ryhmän liikevaihto ylitti vuonna 2017 23 miljoonaa euroa, josta kasvua edellisvuoteen oli noin 3,7 miljoonaa. Vuoden 2017 EBITDA oli 3,8 miljoonaa euroa.

Vuodelle 2018 Miltton arvioi noin 20 prosentin kasvun jatkuvan. 

Miltton Nordics perustettiin vuonna 2016. Vuoden 2018 liikevaihdon odotetaan nousevan noin 500 000 euroon. Kannattavuuden odotetaan olevan linjassa Miltton-ryhmän kannattavuuden kanssa.  JLP:n liikevaihto vuonna 2017 oli yli 700 000 euroa ja tulos 111 000 euroa.

Vuoden 2019 osalta ryhmä arvioi Miltton Nordicsin liikevaihdon nousevan yli miljoonaan euroon.  

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö