Parasta suomalaista luovaa suunnittelua palkittiin 40. kertaa järjestettävässä Vuoden Huiput -kilpailun virtuaaligaalassa. Kultahuipun voitti kaikkiaan 14 kilpailutyötä ja Hopeahuipulla palkittiin 42 työtä. Lisäksi gaalassa jaettiin kilpailun grand prix eli pääpalkinto, henkilöpalkintoja sekä kolme erikoispalkintoa. Eniten palkintoja kahmi jälleen TBWA\Helsinki.

Kilpailun pääpalkinnon voittaja on ylituomarin Jyrki Poutasen Kultahuippujen joukosta valitsema ”Hän – suomen kielen kaunein sana” -kampanja. Milttonin Suomen maakuvaviestintää ohjaavalle Finland Promotion Boardille suunnitteleman kampanjan luovaan tiimiin kuuluivat muun muassa luova johtaja Mikko Hakkarainen, AD:t Elina Niemistö ja Ellaveera Björk, strategit Panu Mäenpää ja Ville Blåfield sekä copywritereina Mikko Hakkarainen, Maria Kuorikoski, Ville Blåfield, Anna Hiltunen, Gino de la Paz ja Dan Rider sekä projektinjohtajat Ulla Helander, Satu Kanninen ja Anni Hurme. Hän-kampanja voitti myös Teksti-sarjan Kultahuipun.

”Kaunis sana, tarina kansallisylpeydestä, vientituote. Pieni pronomini, joka kertoo suuria Suomesta, tasa-arvon edelläkävijämaasta, ja sen tasapuolisista mahdollisuuksista. Kun yksi sana tekee kaiken edellä mainitun, on käsissämme vuoden voimakkaimmat kolme kirjainta”, tuomaristo perustelee tiedotteessa.

Platinahuippu on elämäntyöpalkinto, joka myönnetään luovan alan vaikuttajalle. Tällä kertaa palkinto myönnettiin arvostetulle AD:lle ja SEKin senior creativelle Ritva Isterille, joka työskennellyt alan huipulla yli 35 vuoden ajan. SEKissä Isteri on työskennellyt 20 vuotta. Cannes-palkittu Isteri on yksi Mad Women -liikkeen luojista.

Vuoden Asiakashuippu on palkinto hyvälle markkinoinnin ja muotoilun ostajalle. Tänä vuonna palkinto myönnettiin Nesteen markkinointia johtavalle Sirpa Tuomelle.

”Sirpa Tuomi ja Nesteen brändimarkkinoinnin tiimi ovat esimerkillään luoneet uudenlaisen tekemisen mallin ja asettaneet mainonnalle uuden luovan riman, joihin monen muunkin toivoisi pyrkivän”, perustelee ylituomari Jyrki Poutanen valintaansa Asiakashuipuksi.

Vuoden junior -palkinto myönnetään lupaavalle nuorelle suunnittelijalle. Tällä kertaa palkinnon sai luova suunnittelija Janni Widerholm, joka työskentelee nykyään TBWA\CHIAT\DAY:lla Los Angelesissa.

Habitaren peruunnuttua kilpailun parhaimmisto asetetaan esille Kämp Gardeniin. Vuoden Huiput 2019 -näyttely avautuu 5.11. ja jatkuu 26.11.2020 saakka.

Lista voittajista löytyy Grafian sivuilta.

Lisäys 18.9.2020 Artikkeliin lisätty Hän-kampanjan projektinjohtajien nimet.