Elettiin 1990-luvun loppua. Kauppatieteiden maisteriksi valmistunut Mathias Järnström aloitteli työuraansa viestintätoimisto Diagraf issa.

Opiskelukavereista lähes kaikki olivat halunneet päästä töihin isoon, kansainväliseen taloon. Markkinointia lukenut Järnström kaipasi jotain muuta. Hän ei opiskellessaan tiennyt viestintätoimistoja olevan olemassakaan, mutta päätyi sellaiseen töihin.

"Huomasin aika nopeasti, että minähän olen aika huono viestintäkonsultti. Se perustui niin paljon tekstiin. Enhän minä ollut mikään kirjoittaja. Tämä johti siihen, että minun oli jo siinä vaiheessa pakko ajatella, että viestintä voi olla myös tekoja. Se oli ensimmäinen ahaa-elämys", Järnström muistelee.

Järnström päätyi vuonna 2001 perustamaan viestintätoimisto Miltton in. Se on perustamisensa jälkeen laajentunut yksittäisestä viestintätoimistosta viestintätoimistojen ryhmäksi, jolla on tytäryhtiöt Tukholmassa, Brysselissä ja Tallinnassa.

Järnströmin näkemyksen mukaan viestinnän, vaikuttamisen ja markkinoinnin pitäisi olla täysin integroituja. Sen vuoksi Milttonilla on erilaisia yksikköjä, kuten strategiseen mainontaan keskittyvä Miltton Creative sekä vaikuttajaviestinnän strategisiin palveluihin keskittyvä Miltton Networks.

"Minusta on jo aika turhaa puhua viestintätoimistoista, mainostoimistoista tai digitoimistoista. Onhan meilläkin yksikkö, joka varmasti muistuttaa mainostoimistoa", Järnström huomauttaa.

Kansainvälistyminen on tuonut vauhtia liiketoimintaan. Tuoreimpana aloitti viime vuonna Tallinnan toimipiste Miltton Nordics.

Tallinna on Tukholman ohella olennainen keskus niin kutsutulla New Nordic -markkina-alueella. Siihen kuuluvat Järnströmin mukaan Viro, Suomi, Ruotsi ja osin Tanskakin.

"Mielipiteeni on muuttunut vuosien aikana. Tajusin, että on ihan dorkaa ajatella, että tässä on Suomi ja Ruotsi. Miksi minun pitäisi ajatella niin? Jos teen listan ihmisistä, joiden kanssa haluan tehdä yhdessä työtä, ei sillä ole väliä, ovatko he virolaisia, ruotsalaisia vai suomalaisia", Järnström kiteyttää.

Lue koko artikkeli tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 11/2017.