Suomen Kuvalehti uutisoi keskiviikkona, että valtiovarainministeri Katri Kulmunille (kesk) on hankittu kahden eri ministeriön maksamana lähes 50 000 eurolla esiintymis- ja viestintävalmennusta konsulttiyhtiö Tekiriltä.

Valtiovarainministeri on perustellut esiintymiskoulutukseensa käytettyjä ministeriöiden rahoja esiintymisjännityksellä.

”Esiintyminen jännittää minua”, Kulmuni sanoi MTV:n Kymmenen uutisissa tiistai-iltana.

”Minä olen julkisessa tehtävässä ja koetan sitä parhaani mukaan hoitaa. Mutta apua esiintymisvarmuuden koulimiseen olen tarvinnut, ja sitä olen saanut.”

Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on koronakriisissä tilannut yli 10 000 eurolla palveluita Tekiriltä.

”Ihan normaalia työtä, ei puoluekirjamandaattia”

Tekirin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Harri Saukkomaa kertoo, ettei hänellä eikä hänen noin 4 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävällä ja 35 henkeä työllistävällä yrityksellään ole asiassa mitään salattavaa eikä hävettävää.

”Yksi asia, joka on noussut julkisuuteen, on THL:lle laatimamme skenaariot siitä, millaisia tilanteita koronaviruspandemian eteneminen voi tuoda ja mitä silloin pitää viestinnässä huomioida. Katsoimme asiaa ulkopuolisin silmin, mikä on tärkeää työssämme”, Saukkomaa kertoo.

”Esille nousi muun muassa yksityiskohtana se, miten pitää viestiä, jos esimerkiksi mediassa kerrotaan julkisuuden henkilön kuolleen koronaan. Tämä on ihan normaalia viestintätoimistojen työtä. Ennakoidaan tulevaisuudenkuvia ja varaudutaan viestinnässä niihin.”

Julkisuudessa on pohdittu myös sitä, miten ministeri Kulmunin viestintävalmennus ja THL:n palvelut kilpailutettiin. Saukkomaan yhteydet keskustapuolueeseen on nostettu tässä yhteydessä esille.

Harri Saukkomaa sanoo, että hankkeiden kilpailutukset tehtiin lainsäädännön puitteissa. Hän kertoo olleensa nuorena melko aktiivinen keskustalainen.

”Sittemmin olen äänestänyt vaaleissa ainakin viittä eri puoluetta. On selvää, että tällaista maineenhallintaan keskittyvää viestintätoimistoa ei voi vetää puoluekirjamandaatilla. Sitä paitsi, ehkä vain noin 10 prosenttia liikevaihdostamme tulee julkisen sektorin puolelta ja loput yksityisiltä yrityksiltä.”

Vaikeutuuko maineenhallintafirman oma maineenhallinta?

Maineenhallintaan keskittynyt viestintäyritys on juuri nyt hankaluuksissa oman maineenhallintansa kanssa. Moniko yritys tai yhteisö uskaltautuu enää Tekirin asiakkaaksi?

”En puhuisi kohusta. Me koimme jo Talvivaaran aikana sen, miten yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja maineenhallintaan keskittyvä viestintätoimisto voi joutua median tarkasteluun”, Saukkomaa sanoo.

”Me teemme tätä työtä avoimin kortein. Yrityksemme perusarvo on brutaali rehellisyys. Emme auta valehtelijoita. Suosittelemme asiakkaille samaa. Kriisiviestinnässä ei pärjää temppuilemalla ja tietoja pimittämällä.”

Tekirin kuuluisin kansainvälinen asiakas on lentokonevalmistaja Lockheed Martin. Valtioneuvosto tekee päätöksen Hornetit korvaavista koneostoista vuonna 2021. Lockheed Martin on mukana kisassa.