"STT:n uutistoimituksen vetäminen on unelmatyö. Kuulostaa naiivilta fraasilta, mutta se on totta. Tämä toimitus on hieno työyhteisö”, sanoo STT:n vastaavana päätoimittajana lokakuun alussa aloittanut Minna Holopainen.

Uutistoimisto ei ole viime vuosina päässyt helpolla. Holopaisen mukaan vaikeuksien voittaminen on ollut hyväksi. STT:n toimitus jouduttiin säästöjen vuoksi organisoimaan uudelleen kahdesti lyhyen ajan sisällä, vuosina 2013 ja 2015.

”Oli pakko miettiä, miten teemme työtämme, mihin keskitymme ja mikä on tehtävämme uutistoimistona. Se on kirkastanut työn tekemistä ja parantanut yhteishenkeä.”

Holopainen aloitti STT:llä vuonna 1997 kesätoimittajana. Ennen STT:tä hän oli ollut töissä Helsingin yliopiston tiedotustoimistossa ja Ylellä.

”Ylen teksti-tv oli toimittajakorkeakouluni. Ennen sanoin olevani valetoimittaja, koska en ole koulutukseltani toimittaja. Nyt niin ei voi enää sanoa, kun on tullut valemedioita.”

Holopaista motivoi se, että samassakin paikassa työ uudistuu jatkuvasti ja uudet ihmiset rikastavat työyhteisöä.

”Minua ärsyttää puhe pullamössösukupolvesta tai siitä, että ennen kaikki oli paremmin. Alallemme tulee lahjakkaampia, paremmin koulutettuja, motivoituneempia ja kunnianhimoisempia nuoria kuin koskaan aiemmin.”

STT:n journalismia Holopainen haluaa viedä yhä kunnianhimoisempaan suuntaan. Uutistoimiston on kuitenkin samalla kyettävä olemaan hyödyllinen asiakkailleen, joilla on keskenään erilaisia tarpeita. Holopainen vertaa uutistoimistoa tukkukauppaan.

”Jos asiakkailla on vaikeaa, tukkukaupallakin on vaikeaa. Samalla sellainen tukku ei pärjää, joka tarjoaa samaa tuotetta kaikille. Myös määrä on laatua.”

Mikä on median tehtävä nykymaailmassa?

”Tarjota kontekstia. Tietoa kyllä riittää enemmän kuin kukaan pystyy käsittelemään, mutta asiayhteyksien kertominen on tärkeää. On tärkeää oivaltaa, mikä tekee maailmasta ymmärrettävän ja antaa hallinnantunnetta ja mahdollisuuden muodostaa mielipiteitään valistuneesti. Samaan aikaan myös kiinnostavuus on tärkeää, koska vain luetuilla jutuilla on merkitystä. Uutismedian tehtävä on tehdä merkittävästä kiinnostavaa.”

Millainen mediankäyttäjä itse olet?

”Kärsimätön tee-se-itse-mediankäyttäjä, joka etsii uutiset itse. Suorastaan asun Twitterissä silloin, kun ehdin, sillä se tarjoaa niin nopean pääsyn moniin, myös kansainvälisiin tiedotusvälineisiin ja joskus silminnäkijälähteisiinkin. Kärsimättömyys varmaankin liittyy uutistoimistotyöhön. En voi odottaa, että uutiset toimitetaan muualla valmiiksi. Taitoni on löytää tiedot itse, joten menen mieluummin sinne, mistä uutiset ovat tulossa muille. En voi erotella niin, että tekisin sitä työssä ja kuluttajana tyytyisin odottelemaan, että muut etsivät ne.”

Koko haastattelu on luettavissa Markkinointi & Mainonta -lehdessä 19 /2018.