Kansainvälisesti menestynyt suomalainen kenkäsuunnittelija Minna Parikka juhlii tänä vuonna 15-vuotista uraansa. Juhlavuosi ei kuitenkaan edennyt aivan suunnitellulla tavalla, kun koronaviruskriisi ajoi muotikaupan poikkeukselliseen tilanteeseen.

Kuluvana vuonna Minna Parikka on satsannut direct-to-consumer-​strategiaan eli suoraan kuluttajille myyntiin ja erityisesti yrityksen globaaliin verkkokauppaan. Muuttuneeseen maailmantilanteeseen onnistuttiin reagoimaan nopeasti heti maaliskuussa, ja tämä näkyy toukokuun tuloksessa: verkkokaupan nettomyynti kasvoi poikkeuksellinen kevään aikana parhaimmillaan 150 prosenttia.

Verkkokaupalla onnistuttiin paikkaamaan kivijalassa menetettyjä myyntejä, ja yrityksen kokonaisnettomyynti kasvoi kevään aikana suhteessa viime vuoteen siitä huolimatta, että sen oma kivijalkakauppa oli kokonaan suljettuna kaksi kuukautta.

Kevään aikana yrityksen markkinointiviestinnän teema on ollut unelmointiin kannustaminen. Omissa kanavissa on jaettu yrityksen työntekijöiden pieniä ja suuria unelmia ja annettu asiakkaille ääni jakamalla heidän tarinoitaan.

Seuraajia on ilahdutettu sosiaalisessa mediassa myös jakamalla Minna Parikan omia vinkkejä kimaltavaan karanteeniin, ja verkkokaupan asiakkaille on järjestetty yllätyksiä esimerkiksi sujauttamalla tilauksiin mukaan glitteriä ja jalkanaamioita.

Verkkokaupan asiakkaille on tarjottu ilmainen toimitus kotiovelle ja mahdollisuus koon vaihtoon veloituksetta.

“Satsaus verkkokauppaan on tässä tilanteessa ollut onni. Kivijalan menetys olisi voinut tehdä suuremman loven liikevaihtoon, mutta onnistuimme reagoimaan tilanteeseen nopeasti”, Minna Parikka sanoo tiedotteessa.

Verkkokaupan kehittämisen lisäksi brändin tavoite on edelleen vahvistaa asemiaan vastuullisen muodin suunnannäyttäjänä valmistamalla tuotteita, jotka luovat iloa pitkään ja joiden ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman vähäiset. Minna Parikan brändi pyrkii tukemaan vahvaa naiskuvaa ja monikulttuurisuutta ja tähtää kaikessa tekemisessään kansainvälisyyteen.

“Vastuullisuus on kaiken toimintamme ytimessä. Olemme jo pitkään käyttäneet kengissä ruokateollisuuden ylijäämänahkaa, mutta nyt haluamme rohkeasti kokeilla uusia, innovatiivisia materiaaleja ja näin kehittää toimintaamme jatkuvasti kestävämpään suuntaan”, Parikka sanoo.

Minna Parikan ensimmäiset täysin vegaaniset kengät lanseerattiin alkuvuodesta 2020. Carrot Biters -mallisto täydentyi huhtikuussa eksoottisella lisäyksellä, kun myyntiin saapuivat Minna Parikan ensimmäiset ananaksen lehtikuidusta Piñatexista valmistetut kengät.

Vegaaninen mallisto laajeni edelleen toukokuussa, kun Minna Parikka ja taiteilija Jani Leinonen lanseerasivat yhteistyössä numeroidun 150 parin erän kujeilevia kenkiä. Secret-tennarin valmistuksessa on käytetty SEAQUAL-sertifioitua muovijätteestä valmistettua lankaa. Materiaalissa käytetystä muovijätteestä 10 prosenttia on kerätty Välimerestä ja Atlantin valtamerestä ja loput 90 prosenttia eurooppalaisten kotitalouksien muovijätteistä.

Lisäys kello 10:55: Lisätty faktalaatikko