Minttu Räikkönen on alkanut valita tarkoin ja harkiten brändilähettilään töitä. Tällä hetkellä hänellä on kaksi varsin erilaista yhteistyötä: Monikansallisen Nestlén pikakahvin Nescafén suosion ja myynnin lisääminen Suomen markkinoilla ja oululaisen lastenvaatefirman Gugguun brändääminen kansainvälisille markkinoille.

Räikkönen sanoo, että erilaisia kaupallisia yhteistyöehdotuksia tulee hänelle paljon.

”Ihan ensimmäiseksi yhteistyö lähtee siitä, että brändi on minulle entuudestaan tuttu ja lähellä sydäntä. Kiinnostukseni tuotetta kohtaan pitää olla aitoa, jolloin yhteistyöstä tulee luonnollista”, Räikkönen kertoo perusteista, joilla valitsee yhteistyönsä.

Yhteistyö Nescafé Suomen kanssa lanseerattiin elokuussa, ja viime vuoden joulukuussa hän aloitti Gugguu-lastenvaatebrändin lähettiläänä.

”Molempien brändien tuotteita olen käyttänyt vuosia, eli yhteistyö tuntuu hyvin luonnolliselta.”

Gugguun Räikkönen sanoo löytäneensä ensin kuluttajana.

”Jo odottaessani esikoistani oli selvää, että haluan pukea hänet Gugguun vaatteisiin. Yhteistyöehdotus tuli heiltä ja alkoi nimikkomallistolla, joka on nyt jatkuvassa tuotannossa.”

Räikkösestä tuli ensin Gugguun brändilähettiläs ja sitten osaomistaja loppuvuonna 2018.

”Olen tosi aktiivisesti mukana firman toiminnassa. Suunnittelemme tiimin kanssa ensimmäistä kertaa myös aikuisille vaatteita ja lanseeraamme loppuvuonna minime-malliston. Siinä tulee olemaan paljon ideoitani.”

Gugguun vaatteet valmistetaan Suomessa, Virossa ja Latviassa.

Kankaat tulevat Suomesta ja muualta Euroopasta, materiaalina on luomupuuvillaa ja terveydelle haitattomiksi sertifioituja materiaaleja.

”Kun tehtaat ovat lähellä, siellä on myös helpompi vierailla ja nähdä millaiset työolot ovat. En ole vielä itse vieraillut tehtailla, mutta tarkoitus on kyllä käydä”, Räikkönen sanoo.

Vastuullisuusasioihinon panostettu oululaisfirmassa, mutta miettikö Räikkönen niitä ennen Nescafé-yhteistyötä?

”Eettisyys ja vastuullisuus ovat minulle hyvin tärkeitä asioita, ja niistä keskusteltiin ennen kuin laitettiin nimiä papereihin. Nescafélla on maailmanlaajuinen kestävän kehityksen ohjelma, Nescafé Plan. Siellä on asiat kyllä otettu huomioon.”

Yhteistyö Nescafén kanssa jatkuu ainakin parin vuoden ajan, mahdollisesti pidempäänkin. Se käsittää jo tehdyt mainoskuvaukset, yhteistyötapahtumia sekä Instagram-postauksia, joissa Räikkösellä on vapaat kädet.

”Haluan pitää Instagramini luonnollisena. Minulle ei anneta ohjeita, milloin julkaisen ja kuinka paljon tai mitä sanoja käytän”, Räikkönen kertoo.

Pikakahvin brändilähettilääksi hän tarjoutui ystävänsä Oscar Visan ehdotuksesta. Kun Visa vieraili Räikkösten luona Sveitsissä, hän huomasi, että taloudessa juodaan vain Nescafén pikakahvia.

Visa työskentelee konseptisuunnittelijana markkinointifirma Loyalticissa , jonka asiakkaisiin Nestlé ja Nescafé kuuluvat.

”En ole vielä itse vieraillut tehtailla, mutta tarkoitus on kyllä käydä.”

”Emme hae aktiivisesti Mintulle yhteistöitä, mutta tämä Nescafé oli sellainen match made in heaven”, kommentoi Visa, joka kuuntelee konferenssipuheluna tehtävää haastattelua taustalla.

Räikkösellä ei ole muita julkisia sosiaalisen median kanavia kuin Instagram-tili. Hän kokeili blogin kirjoittamista 2015–2016 Kauneus ja terveys -lehden sivuilla. Blogi keräsi lukijoita ja kaupallisia yhteistöitä nopeasti, mutta Räikkönen päätti kokeilun lyhyeen.

”Se oli tosi suosittu, mutta minun näkökulmastani ehkä vähän vääristä syistä. Ihmisiä kiinnostaa henkilökohtainen elämäni. En tule enää kirjoittamaan sellaista blogia, joka koskettaisi henkilökohtaista elämääni. Olen yksityisyydestäni todella tarkka.”