Suomi on tutkimuksen mukaan vuonna 2019 maailman onnellisin maa. Samaan aikaan on tutkittu, että ruotsalaiset nuoret voivat henkisesti yhä huonommin ja ovat jatkuvasti stressaantuneita.

Ruotsin tilastokeskuksen vuonna 2017 julkistaman tutkimuksen mukaan ruotsalaiset nuoret ovat itseasiassa Pohjoismaiden stressaantuneimpia.

Pohjoismaisen yhteistyön hengessä Mirum Agency ja Suomen Tukholman-suurlähetystö ovat toteuttaneet kampanjan, jossa ruotsalaisnuoria opetetaan ottamaan mallia suomalaisista ja rentoutumaan.

Kampanjan keskiössä on Finnish Tingles -nimeä kantava videosarja, jonka Mirum Agency on luonut Tukholman suurlähetystölle. Videosarja koostuu kolmesta ASMR-elokuvasta, joiden on tarkoitus auttaa rentoutumaan.

ASMR tarkoittaa itsenäistä aistinvaraista meridiaanivastetta ja on ilmiö, joka aiheuttaa positiivista pistelyä pään, päänahan, selkärangan ja muiden kehon osien kohdalla. Käynnistysäänien kautta kehon aistit kannustetaan herättämään kehon hyvinvoinnin, rentoutumisen ja värinän tunteet.

Kampanja alkoi pyöriä YouTube ssa, Instagram issa ja Facebook issa toukokuun puolesta välistä. Kampanjan budjetti on noin 15 000 euroa.

Lehdistöneuvos Elna Nykänen Andersson Suomen Tukholman suurlähetystöstä toteaa, että ruotsalaisten hyvinvointi on meille suomalaisille tärkeä asia. Siksi Suomen Tukholman-suurlähetystö haluaa tuoda oman panoksensa mukaan naapureidemme hyvinvointiin.

"Me suomalaiset olemme melko hyviä rentoutumaan esimerkiksi tanssimalla festareilla, lukemalla, viettämällä aikaa luonnossa sekä tietysti saunomalla. Emme ota itseämme yleensä turhan vakavasti. Nyt haluamme auttaa nimenomaan ruotsalaisia nuoria tekemään samoin, sillä olemme naapurimaina auttaneet toisiamme vuosisatoja", Nykänen Andersson kertoo.

Mirum Agencyn luova johtaja Fredrik Achatius kertoo M&M:lle, että kyseessä on ollut toimistolle erittäin hauska projekti, koska toimiston luovat tekijät ovat saaneet yhdessä lähetystön uusien ihmisten kanssa tehdä julkista viestintää uudella tavalla.

"Kampanjan keskeinen luova elementti on se, että julkinen viestintä kohtaa trendit. Yritämme tavoittaa kohderyhmän aivan uudenlaisessa ympäristössä ja uudenlaisella kattauksella, jotta viestintä ei tuntuisi niin viranomaislähtöiseltä", Achatius kertoo.

Mirumin luova suunnittelija Gustaf Haffling kertoo Suomen suurlähetystön lähestyneen toimistoa toiveella, jonka mukaan he haluavat muuttaa etenkin ruotsalaisten nuorten mielikuvaa Suomesta. Keskustelu eteni nopeasti maiden välisiin eroihin ja yhtäläisyyksiin.

"Kun ymmärsimme, millainen ero nuorten hyvinvoinnissa on, tajusimme löytäneemme viestin ytimen. Emme halunneet kuitenkaan olla liian negatiivisia, vaan tuoda asian esiin huumorilla", Haffling toteaa.

"Suomalaisilla on taito hassutella omalla kustannuksellaan"

Koska ruotsalaiset nuoret ovat tutkitusti Pohjoismaiden stressaantuneimpia, on Elna Nykänen Anderssonin mukaan paljonkin asioita, joita he voivat oppia suomalaisilta.

"Suomalaiset nuoret osaavat elää hetkessä. Heillä on samat tulevaisuutta koskevat huolenaiheet kuin ruotsalaisillakin – esimerkiksi ilmasto ja se, millaisen työn he saavat – mutta se ei värjää heidän koko kokemustaan onnellisuudesta. Tutkimusten mukaan he voivat hyvin, koska koulukiusaamista on vähän, vapaa-aikaa on riittävästi, he liikkuvat ja heillä on kavereita. Itse sanoisin myös, että suomalaisilla on lisäksi taito hassutella omalla kustannuksellaan – ruotsalaisille ehkä täydellinen imago on tärkeämpi. Se voi joskus olla stressaavaa ja aiheuttaa paineita."

Kampanjassa rentoutumisen opit valjastetaan Nykänen Anderssonin mukaan ruotsalaisnuorten käyttöön huumorin ja ASMR-metodin kautta.

"Nauraminen rentouttaa, kuten myös videoilla kuultavat äänet. Ne aiheuttavat miellyttävää ja rentouttavaa kihelmöintiä päässä, hiuspohjassa ja selkärangassa."

Kampanjassa Suomen-suurlähetystön taka-ajatuksena on Nykänen Anderssonin mukaan kertoa ruotsalaisille nuorille nykypäivän Suomesta heille relevantilla ja yllättävällä tavalla. Kampanjan budjetti on noin 15 000 euroa.

"Suomi-kuva on Ruotsissa vanhentunut, ja sen lisäksi varsinkin nuoret tietävät Suomesta aika vähän. Kampanjan avulla voimme tehdä jotakin hyvää ja samalla herättää nuorten kiinnostuksen Suomea kohtaan", Nykänen Andersson kertoo M&M:lle.

Yleensä Suomessa on katsottu Ruotsin suuntaan ja pähkäilty, miten siellä on hoidettu asioita. Kuinkas tässä asetelma on kääntynyt toisin päin, Elna Nykänen Andersson?

"On aina hyvä oppia ja inspiroitua toisten tekemisistä, mutta Suomen on hyvä muistaa, että meilläkin on paljon tarjottavaa. Olemme osaavaa ja innovatiivista kansaa, joka selvästikin on tajunnut jotakin oleellista elämisestä. Siitähän myös YK:n onnellisuustutkimus, jossa sijoituimme ykköseksi kertoo. Me lähetystössä keskitymme siihen, mitä Suomi voi tuoda pöytään ja kuinka voimme auttaa ruotsalaisillekin tuttujen ongelmien ratkomisessa."