Toimistot

Maarit Alkula 7.6. 15:01

Mirumin perustaja Robin Bade lähtee toimistosta – "Kuin lapsi olisi kasvanut aikuiseksi"

Helsingin Mirum teki alkuvuonna historiansa vahvimman tuloksen.

Robin Bade, yksi luovan markkinointiviestinnän ja digitaalisten palveluiden toimiston Mirumin perustajista, siirtyy yhtiöstä kohti uutta.

Bade kertoo M&M:lle, että tulevaisuudensuunnitelmat ovat vielä avoinna.

”Sielu on yrittäjän, joten varmaan jossakin vaiheessa ryhdyn taas tekemään jotakin, mutta juuri nyt ei ole mitään suunnitelmia. Osittain juuri se tässä nyt kiehtookin. Kesän yli otetaan iisisti, sitten voi taas miettiä, mitä elämältä haluaa”, hän sanoo.

Bade oli yksi vuonna 2003 Helsingissä perustetun Activearkin perustajista. Mirum perustettiin vuonna 2015 yhdistämällä WPP-konsernin sisällä Activeark ja muita toimistoja eri puolilta maailmaa, ja Bade lähti Lontooseen johtamaan Mirumin Euroopan-toimintoja.

”Minun fokukseni oli pystyttää Lontoon-toimintomme. Nyt WPP aikoo yhdistää lisää digitaalisia toimistoja Mirumiin, ja totesin, että on hyvä aika astua sivuun ja antaa tilaa uudelle johdolle.”

Bade on ylpeä työstään, mutta samalla lähteminen tuntuu haikealta.

”Paljon on saatu aikaan, ja nyt on aika tehdä jotain muuta. Tuntuu siltä kuin lapsi olisi kasvanut aikuiseksi, ja silloin on yrittäjällä hyvä tilanne siirtyä uusiin haasteisiin.”

Bade aikoo jäädä asumaan Lontooseen.

”Perhe on Lontoossa, ja se on hyvä aitiopaikka mahdollisille uusille tuulille ja ajatuksille. Kesän yli otetaan iisisti ja, sitten voi taas miettiä, mitä elämältä haluaa.”

Mirum Helsinki teki alkuvuonna historiansa vahvimman tuloksen

Pienestä helsinkiläisestä muutaman hengen toimistosta kansainväliseksi yhtiöksi kasvanut Mirum toimii tänä päivänä 24 maassa. Mirum on erikoistunut brändien rakentamiseen ja asiakaskokemuksen luomiseen markkinointiviestinnän ja digitaalisten palveluiden avulla. Sen lähestymistapa on yhdistää strategista ja luovaa suunnittelua, muotoilua ja palvelumuotoilua, teknologiaa sekä analytiikkaa.

”Baden ja muiden partnerien luoma yhtiö on edelleen vahvasti läsnä Mirumissa. 17 vuoden aikana rakennettu kulttuuri elää ja näkyy tänäkin päivänä arjessamme, vaikka olemmekin menossa vahvasti kohti uutta. Nöyrinä kiitämme Robin Badea siitä valtavasta intohimosta ja työstä, jonka hän on yhtiöllemme antanut”, sanoo Mirum Helsingin toimitusjohtaja Arif Samaletdin.

Hänen mukaansa Mirumilla on erinomaiset lähtökohdat jatkaa menestystarinaansa uuden vision ja strategian avulla. Yhtiön strategia keskittyy sen kulttuuriin, ihmisiin ja kasvuun kaikissa merkityksissään.

Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Mirum Helsinki teki historiansa vahvimman tuloksen.

”Ensimmäisen kvertaalin myyntikate kasvoi edellisvuodeen vastaavaan aikaan verrattuna 10–15 prosenttia”, Samaletdin kertoo M&M:lle ja huomauttaa, että Mirumin kokoiselle toimistolle kasvuprosentti on suuri.

”Se on tulosta siitä, että meillä on tosi vahvoja sekä paikallisia että kansainvälisiä asiakassuhteita. Olemme myös investoineet uusiin kyvykkyyksiin ja muotoilleet uusia palveluita.”

Samaletdinin mukaan monet Mirumin asiakkaista näkevät arvoa siinä, että yhden kumppanin kanssa voi tehdä niin luovaa markkinointiviestintää, sisältöä, kasvumarkkinointia, käyttäjäkokemuksen muotoilua, analytiikkaa kuin designiakin.

Hän kertoo, että Mirum on painottanut erityisesti nykyisten asiakassuhteiden vahvistamista. Samaletdin kertoo, että tavoitteena on jatkaa kasvamista ja kasvaa vuoden aikana kokonaisuudessaan 5–10 prosenttia.

Mirumin toimitusjohtaja Arif Samaletdin.

 

Samaletdinin mukaan Mirumin omaa liiketoimintaa kasvattaa satsaaminen henkilöstön yksilölliseen ja intohimon ohjaamaan kasvuun sekä asiakkaiden liiketoiminnan kasvuun.

”Olemme kirkastaneet palveluitamme ja kehittäneet erityisesti johtamista. Olemme poistaneet vanhoja esimiesrakenteita ja siirtyneet enemmän mentoroivaan ja fasilitoivaan johtamiseen.”

Mirum Helsinki on onnistunut houkuttelemaan työntekijöitä myös ulkomailta. Samaletdin kertoo, että toimiston työntekijät edustavat jo lähes 20 kansalaisuutta. Hänen mukaansa Suomi on maana kiinnostava paikka alan ihmisille eri puolilta maailmaa, ja Suomen maakuva on vetovoimeinen. Seuraavaksi tavoitteena on houkutella myös kansainvälisiä asiakkaita tekemään yhteistyötä suomalaisen Mirumin kanssa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö