Nimitykset

Aleksi Ylä-Anttila 24.4. 13:01 päivitetty 24.4. 13:07

Mirumin uusi toimitusjohtaja Arif Samaletdin: "Yritysten on osattava kertoa hyviä, kiinnostavia ja aitoja tarinoita"

Anton Sucksdorff
Mirun tavoittelee uuden toimitusjohtaja Arif Samaletdinin (vas.) johdolla 20 miljoonan euron myyntikatetta vuoteen 2021 mennessä. Toimitusjohtajana kahdeksan vuotta toiminut Markus Hakala (oik.) jatkaa yrityksen hallituksessa ja osakkaana.

Markkinointiviestintätoimisto Mirumin uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Mirumin liiketoiminnan kehitysjohtaja ja osakas Arif Samaletdin.

Arif Samaletdin, 34, aloittaa toimitusjohtajana tänään tiistaina 24. huhtikuuta. Hän on vastannut Mirumin ja sitä edeltäneen Activearkin ja Activeark JWT:n liiketoiminnan kehittämisestä viimeiset 10 vuotta.

Samaletdin korvaa toimitusjohtajana toimistoa kahdeksan vuotta luotsanneen Markus Hakalan, joka jatkaa yrityksen hallituksessa ja osakkaana.

"Odotan innolla tulevaa. Minulla on 13 vuotta jo takana yrityksessä. Saappaat ovat isot. Markus on ollut inspiroiva johtaja. Olen kuitenkin hyvin luottavaisin mielin siitä, että meidän yhteistyömme jatkuu myös tulevaisuudessa", Samaletdin kertoo M&M:lle.

Väistyvä toimitusjohtaja Markus Hakala toteaa Mirumin tehneen myös aikaisemmin isoja siirtoja. Hakalan mukaan toimiston on nyt hyvä hetki ottaa seuraava askel. Aloite toimitusjohtajan vaihdoksesta tuli Hakalalta itseltään.

"Haluamme viedä tämän toimiston uusiin korkeuksiin. Arif on oikea henkilö tähän tehtävään. Meille tämä on helppo ja hyvin luonnollinen siirtymä", Hakala sanoo.

Mirumin liikevaihto oli viime vuonna 24 miljoonaa euroa. Myyntikate viime vuonna oli 13,3 miljoonaa euroa. Yrityksen tavoitteena on kasvattaa myyntikate Suomen kontekstissa vuoteen 2021 mennessä 20 miljoonaan euroon.

Samaletdin kertoo keskittyvänsä toimitusjohtajana yrityksen tärkeimpään voimavaraan, työntekijöihin ja työntekijäkokemukseen. Myös asiakaskokemuksen kehittäminen on vahvasti keskiössä.

"Fokus on jatkossakin vahvasti asiakaskokemuksen sekä brändin kokonaisvaltaisessa kehittämisessä. Tavoite on tehdä suomalaisesta CX-osaamisesta maailmankuulua. Asiakaskokemuksen kehittäminen on suurella osalla yrityksiä investointifokuksena. Sen myötä monet yritykset luovat kilpailuetua nimenomaan asiakaskokemuksen näkökulmasta", Samaletdin sanoo.

Vaikka kanavat ovat muuttuneet ja digitaalisuus on kaikkialla, perusasiat pysyvät markkinointiviestinnässä Samaletdinin mukaan samoina.

"Myös tänä päivänä puhutaan tarinoista, jotka ovat totta. Yritysten on osattava kertoa hyviä, kiinnostavia ja aitoja tarinoita, olivat kanavat mitkä tahansa", Samaletdin arvioi.

Nimitys ei vaikuta Mirumin omistajaosuuksiin. Mainonnan sekä markkinointi- ja yritysviestinnän suuryritys WPP omistaa Mirumista 80 prosenttia. Loput 20 prosenttia ovat kymmenen Mirumin työntekijäosakkaan hallussa. Samaletdin ja Hakala kuuluvat yrityksen osakkaisiin.

Yritys työllistää noin 150 työntekijää. Liikevaihto on kasvanut vuoden 2005 aikaisesta 75 000 eurosta nykyiseen 24 miljoonaan euroon. Brändiosaamisen ja teknologian yhdistävä Mirum syntyi Activearkin ja JWT:n fuusioituessa vuonna 2012. Mirum toimii 24 maassa ja työllistää globaalisti 2500 henkilöä.