Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antoi kesällä ensimmäistä kertaa huomautuksen tapauksesta, jossa tubettajan julkaisema video ei ollut tunnistettavissa mainokseksi.

LaeppaVika-tubettajaryhmään kuuluva Rauski julkaisi YouTube-videon, jossa hän pelaa ja kommentoi Activisionin maahantuomaa ja markkinoimaa Playstation-peliä Destinyä. Videon kuvauksessa sen kerrottiin olevan Activisionin sponsoroima, vaikka videolla tubettaja mainostaa tuotetta.

Ero on ehkä pieni, mutta merkittävä. Sponsoroidussa ohjelmassa ei saa rohkaista ostamaan sponsorin tuotetta viittaamalla siihen erityisesti ja mainosluonteisesti.

Käyttäjäkokemus mietityttää

YouTube-videoverkosto Töttöröö Networkissa on viime aikoina erityisesti mietitty, miten sisältömarkkinoinnista saataisiin mahdollisimman tunnistettavaa ilman, että käyttäjäkokemus tai videoiden autenttisuus kärsivät, kertoo verkoston vastaava tuottaja Sanna Rousi.

"Tubettajayhteistyö on lähtöisin jo valmiista hyvästä käyttökokemuksesta ja saattaa saada alkunsa tekijän halusta tehdä yhteistyötä tietyn brändin kanssa. Tubettajien videot ovat aitoja, koska videot tehdään omalla persoonalla", Rousi sanoo.

Digimarkkinoinnin etujärjestö IAB Finland perusti keväällä työryhmän, jonka tehtävänä on luoda eettinen ohjeistus markkinoijien ja tubettajien väliseen yhteistyöhön. Mukana ovat Suomessa toimivat YouTube-videoverkostot Splay, Töttöröö Network ja Universal Screens sekä mediajulkaisujen ja isojen mainostajien edustajia.

Työryhmän tavoitteena on saada ohjeet valmiiksi tänä vuonna. IAB:n toiminnanjohtajan Birgitta Takalan mukaan MENin huomautus osoittaa, että toiminnan ohjeistukseen on iso tarve.

Lue lisää Markkinointi&Mainonta-lehdestä 18/2016. Reportaasi tubettajayhteistyöstä sisältää muun muassa Fortumin, Cloettan ja Rautakeskon kokemuksia sekä digisisällön ja videon saarnamiehenä tunnetun Max Polisarin haastattelu ja vinkit vaikuttajamarkkinointiin.