Kampanjat

M&M 25.8.2015 08:05 päivitetty 4.2.2016 10:58

Mistä tunnistaa suomalaiskodin? - Kengät eteisessä, astiat kuivauskaapissa

Colourbox

Osana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa toteutettu kysely osoittaa, että sauna ja design ovat suomalaiskodin tunnusmerkkejä. Kampanja muistuttaa arkisten kulutusvalintojen vaikutuksesta maan työllisyyteen.

Sauna kuuluu suomalaiseen kotiin, ilmenee Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan kyselystä. Sauna nousi Taloustutkimuksen tekemässä selvityksessä ykkössijalle ylivoimaisella, 80 prosentin kannatuksella.

Kyselyssä haettiin suomalaisen kodin tekeviä tunnuspiirteitä. Saunan ohella kärkeen nousivat keittiön astiankuivauskaappi 54 prosentilla ja eteiseen jätettävät kengät 53 prosentilla.

"Oma sauna on monelle suomalaiselle itsestäänselvyys ja olennainen osa kotia. Saunaa kannattivat kyselyssä erityisesti miehet sekä omakotitalossa asuvat, joista jopa 88 prosenttia piti sitä kodin tekevänä asiana", tutkimuspäällikkö Jokke Eljala Suomalaisen Työn Liitosta sanoo tiedotteessa.

Eljalan mukaan suomalaiskodin tärkeitä elementtejä ovat myös luonnonmateriaalit ja suomalaiset design-brändit.

"Suomalaiseen kotiin kuuluvat vastaajien mukaan niin puu kuin Iittalan ja Arabian astiat, jotka olivat varsinkin naisten mieleen. Mitä sukupolvien erilaisiin mieltymyksiin tulee, räsymatot ja ryijyt miellyttivät vanhemman sukupolven edustajia siinä missä nuoremmilla on kodeissaan todennäköisemmin Muumimukeja ja Marimekon tuotteita", Eljala sanoo.

Suomalaisen työn puolesta lanseerattu Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa arkipäiväisten kulutusvalintojen vaikutuksesta Suomen työllisyyteen. Sinivalkoisella jalanjäljellä merkityt tuotteet kertovat kuluttajalle, että tuote edistää suomalaista työtä.

Kampanjan toteuttaa Suomalaisen Työn Liitto ja K-ryhmä yhdessä suomalaisten elintarvikevalmistajien ja käyttötavarateollisuuden kanssa.

Mikä tekee suomalaisen kodin?

  • Sauna, 80 prosenttia
  • Astiankuivauskaappi, 54 prosenttia
  • Kengät eteisessä, 53 prosenttia
  • Kahvinkeitin, 48 prosenttia
  • Puun käyttö materiaalina, 47 prosenttia
  • Iittalan / Arabian astiat, 31 prosenttia
  • Sohva tai sohvaryhmä, 31 prosenttia
  • Räsymatot, 29 prosenttia
  • Marimekon tuotteet, 13 prosenttia
  • Ryijy,13 prosenttia

Tiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa ja siihen vastasi 1 017 15-79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Kysymyksen vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö