Kesko n K-Plussa-uudistus ei muuta asiakastiedon keräystapaa, sanoo Chief Digital Officer Anni Ronkainen.

Kesko ilmoitti aiemmin tällä viikolla uudistavansa kanta-asiakasohjelmaansa lokakuussa. Yhtiön K-Digital -yksiköstä ja Plussa-kanta-asiakasohjelmasta vastaava johtaja Anni Ronkainen selventää uudistuksen vaikutuksia M&M:lle.

K-Plussa muuttuu aiempaa digitaalisemmaksi ja henkilökohtaisemmaksi etukortiksi, eikä Kesko jaa enää Plussa-pisteitä rahana pankkitileille tai paperisina Plussa-seteleinä. Sen sijaan rahat tallentuvat asiakaskohtaisille Plussa-tileille sähköiseksi Plussa-rahaksi, jota voi käyttää K-ryhmän kaupoissa.

Henkilökohtaisuuden lisääntyminen tarkoittaa Keskon puheissa entistä henkilökohtaisempia tarjouksia.

"Henkilökohtaiset edut näkyvät K-Plussa-sovelluksella, ja ne ovat aina viikon voimassa. Joka viikko tulee uusia. Edut voi halutessaan tilata myös sähköpostiin, ja lokakuusta lähtien etuja voi tarkastella omalta plussatililtä", Ronkainen kertoo.

"Meillä ei muutu millään tavalla asiakastiedon keräystapa. Tietoa on kerätty vuodesta 2012 lähtien tällä tavalla uusilta Plussa-kortin haltijoita ja huhtikuusta 2015 kaikilta Plussa-asiakkailta", Ronkainen täsmentää.

Kesko on kerännyt tästä asti tietoa asiakkaiden ostokäyttäytymisestä jopa tuotetasolla. Ronkaisen mukaan tasoja on jatkossakin neljä: Asiakas voi rajata keräystarkkuuden halutessaan tuotetasolle tai vain tuoteryhmätasolle tai ostokuitin loppusumman tasolle tai kieltää tietojen keräämisen kokonaan.

Henkilökohtaisten ostotietojen antaminen Keskolle muuttuu kanta-asiakasohjelmassa eduiksi. Jos asiakas on kieltänyt kaiken tiedonkeräämisen, hän saa Plussa-tarjoukset näyttämällä korttia kassalla, mutta hän ei saa Plussa-pisteitä eikä -rahaa ostoksista.

"Mitä enemmän asiakas rajoittaa, sitä vähemmän palveluja ja etuja pystytään tarjoamaan, sillä ne perustuvat ostokäyttäytymiseen", Ronkainen kertoo.

"Ostohistoria on se tieto, jolle Plussa-rahan laskenta perustuu."

Ronkaisen mukaan Kesko kohdentaa mainontaansa ostotietojen perusteella asiakkaille, jotka ovat antaneet markkinointiluvan.

"Tietoja ei hyödennetä kohdennetussa markkinoinnissa yksilötasolla. Kesko on iso toimija, meillä on miljoonia asiakaskäyntejä päivässä. Tietoja käsitellään hyvin kootusti, ryppäinä. Ihminen ja hänen ostohistoriansa eivät siis yhdisty. Meitä kiinnostaa sen sijaan esimerkiksi tietty postinumeroalue tai tietyn kaupan vaikutusalue."