Tänä kesänä Coca-Cola n 250 millilitran tölkkien logo on väärinpäin. Kyseessä ei ole painovirhe vaan tölkit ovat Netflix in suositun Stranger Things -sarjan kolmannen tuotantokauden kunniaksi julkaistava erikoistölkkierä. Kerta on ensimmäinen, kun Coca-Colan logo on juomapakkauksessa ylösalaisin.

Brändivastaava Iina Airaksinen Suomen Coca-Cola lta kertoo M&M:lle, että väärin käännetty logo on koko kesän ajan esillä sekä sokerittomissa että sokerillisissa 250 millilitran Coca-Cola-tölkeissä. Aikaisemmin samoissa tölkeissä on tehty Airaksisen mukaan esimerkiksi Finnkino-aktivointeja, koska ne ovat tärkeä tuote nimenomaan nuorten kohderyhmässä.

"Tarkempaa tölkkimäärää en valitettavasti pysty sanomaan, mutta kampanja jatkuu koko kesän ajan", Airaksinen kertoo.

Tölkit erottuvat virheeltä näyttävällä ulkoasullaan perinteisistä tölkeistä: klassinen tekstilogo on ylösalaisin. Coca-Cola on nähty sarjan kahdessa aiemmassa kaudessa yli kymmenen kertaa ja muistetaan muun muassa kohtauksesta, jossa yksi sarjan roolihahmoista rutistaa Coca-Cola-tölkin ajatuksen voimalla.

Teinien ja nuorten aikuisten suosikkisarja, jo trailerillaan katseluennätyksiä rikkonut Netflixin Stranger Things -sarjan kolmas kausi saa kansainvälisen ensi-iltansa 4.7.2019. Sarjasta on kasvanut kansainvälinen ilmiö ja se on saavuttanut suuren suosion myös Suomessa erityisesti nuorten keskuudessa.

Tölkit erottuvat virheeltä näyttävällä ulkoasullaan perinteisistä tölkeistä: klassinen tekstilogo on ylösalaisin. Coca-Cola on nähty sarjan kahdessa aiemmassa kaudessa yli kymmenen kertaa ja muistetaan mm. kohtauksesta, jossa yksi sarjan roolihahmoista rutistaa Coca-Cola-tölkin ajatuksen voimalla.

"Olemme todella innoissamme yhteistyöstä. Stranger Things on teinien ja nuorten aikuisten supersuosiossa oleva sarja. Minusta tämä yhteistyö on osoitus Coca-Colan brändin vetovoimasta ja siitä, että teemme relevantteja asioita kohderyhmälle ja olemme ajan hermolla siinä, mitä nuoret ja teinit seuraavat tänä päivänä", Iina Airaksinen toteaa.

Erikoistölkkejä on ollut tarjolla jo muutamissa kaupoissa. Airaksinen kertoo, että väärin päin käännetty logo on herättänyt asiakkaiden keskuudessa välittömästi huomiota.

"Olemme saaneet heti palautetta. Kuluttajat selvästi seuraavat, mitä Cokis tekee, ja se on hieno asia. Somessa on tullut kommentteja ja meihin on oltu myös suoraan yhteydessä ja kyselty, että onko meille sattunut virhe pakkauksissa", Airaksinen kertoo.

Pakkaus erottuu Airaksisen mukaan hyvin hyllystä ja puhuttelee hyvin paitsi sarjan faneja ja nuoria, myös niitä ihmisiä, jotka eivät ole vielä seuraa sarja.

"Ylösalaisin käännetyssä logossa on sellainen vetovoima, että sen huomaavat kyllä kaikki."

Suomi ainoana Pohjoismaana mukana

Yhdysvalloissa yhteistyön myötä markkinoille palaa myös 1980-luvulta tuttu New Coke, joka oli alkuperäisen Coca-Colan pohjalta kehitetty virvoitusjuoma. Tähän liittyen rapakon takana tehdään yhdessä Stranger Thingsin kanssa erilaisia aktivointeja. Coca-Cola näkyykin sarjan jaksoissa sekä jo julkaistussa uuden tuotantokauden trailerissa.

Suomessa kampanjan fokus on pakkauksien ohella digitaalisissa kanavissa.

"Me olemme ainoa Pohjoismaa, joka tekee tämän kampanjan", sanoo Airaksinen.

Coca-Colalla on yli 100 vuoden kokemus yhteistyöstä elokuva- ja viihdemaailman kanssa.

Yhtiö teki elokuvamarkkinointia jo vuonna 1914, aloitti elokuvatähtiyhteistyön Charlie Chaplin in kanssa vuonna 1927, toi elokuvateattereihin ensimmäiset virkistyspisteet 40-luvulla ja esitteli ensimmäiset elokuvapromootiokampanjat 70-luvulla. Yhtiön hallussa on myös yksi parhaan elokuvan Oscar-patsas, elokuvasta Gandhi, joka valmistui Coca-Colan omistaessa Columbia Pictures –yhtiön.

Coca-Cola Finland Oy on The Coca-Cola Companyn omistama tytäryhtiö, joka vastaa Coca-Cola-tuotemerkeistä ja kuluttajamarkkinoinnista Suomessa. Yhtiö toimii juomien valmistuksesta myynnistä Suomessa vastaavan Sinebrychoffin tiloissa Keravalla. Suomen Coca-Cola kuuluu Coca-Colan Länsi-Euroopan ja Pohjoismaiden ryhmään.

Virallisesti Coca-Cola tuli ensimmäisen kerran Suomeen Helsingin olympiakisojen yhteydessä 1952. Juoman valmistus käynnistyi Suomessa vuonna 1957 ja Suomen Coca-Cola aloitti toimintansa seuraavana vuonna. Yhtiön juomavalikoimaan Suomessa kuuluvat perinteisten virvoitusjuomien ohella kevytjuomat, vedet, urheilujuomat ja hyvinvointijuomat.