Muoti

Aleksi Ylä-Anttila 9.11. 09:48

Mitä ihmettä? Kutovat mummot valloittavat Sokoksen näyteikkunan lauantaina – "Tiettävästi tällaista ei ole ennen tehty"

Myssyfarmi
Sokoksen näyteikkunan valloittavat lauantaina myssyjä kutovat mummot.

Tempauksen toteuttaa Pöytyältä kotoisin oleva muotimerkki Myssyfarmi.

Lauantaina 10.11. Helsingin Sokoksen tavaratalossa vierailee astetta harvinaisempi joukko. Pöytyältä kotoisin olevan suomalaisen muotibrändi Myssyfarmin palkkalistoilla olevat pöytyäläiset eläkeläismummot neulovat tuotteita yleisön silmien alla Mannerheimintien puoleisessa näyteikkunassa.

Myssymummoina tunnetut kutovat eläkeläisrouvat ovat kutomassa paikan päällä klo 11-16 välisenä aikana. Osa mummoista on kutomassa myös tavaratalon 2. kerroksessa, jossa brändin tuotteita on myynnissä.

Myssyfarmin myyntijohtaja Hanna Jauhiaisen mukaan Myssyfarmi haluaa korostaa tempauksellaan kahta asiaa. Brändin lähtökohtana on osoittaa, että tuotteiden täydellinen jäljitettävyys ja kotimainen valmistus on mahdollista.

"Näytämme nyt, miten pitkälle se pystytään tekemään. Läpinäkyvyys näyteikkunassa osoittaa, että tuotteet todella tehdään näiden pöytyäläisten mummojen käsissä, jotka myös nauttivat siitä ja saavat samalla lisätuloa", kertoo Hanna Jauhiainen.

Lisäksi keskiöön halutaan nostaa suurten ikäluokkien ikääntyminen ja se, kuinka näihin ikäluokkiin kuuluvat, jo eläköityneet ihmiset tulisi ottaa paremmin mukaan yhteiskuntaan.

Kutovat mummot, eli Myssymummot, kertovat yhdessä kutomisen tuovan mielekästä sisältöä arjen keskelle. | Kuva: Myssyfarmi

 

Mummot odottavat matkaa Helsinkiin innolla. Heidän mukaansa Myssyfarmissa ja kutomisessa parasta on yhteisöllisyys ja työn merkityksellisyys.

Myös yhdessä matkustaminen ja uusien asioiden kokeminen piristävät arkea. Mummot olivat yhdessä muutaman päivän kestäneellä matkalla Zürichissä, missä järjestettiin Breakfast with the Grannies PR-tilaisuus paikallisen PR-toimiston kanssa.

"Se ei ole turhaa kutomista, tuotteet eivät päädy vain pöytälaatikkoon ja kaappiin pölyyntymään", kertoo Myssymummoihin kuuluva Päivi Rahkasuo, joka tunnetaan porukassa lempinimellä "Rahkis", sillä kutojaryhmään kuuluu myös toinen Päivi.

"Parasta on yhteisöllisyys ja se, että tutustuu uusiin ihmisiin ja on samat mielenkiinnon kohteet ja juttu luistaa. Jutellaan siitä missä kukakin on milloinkin ollut ja missä on tullut kudottua. Niin kuin mekin nyt oltiin Rahkiksen kanssa siellä Sveitsissä, niin on siitä kerrottu. Se on sellasta elämysten jakoa! Kyllä mä näistä myssyistä olen paljon saanut, ja varsinkin viimeisenä tämä Sveitsin pr-matka. Oltiin me Rahkiksen kanssa kyllä niin tyytyväisiä, vaikka palatessa vähän väsyttikin", kertoo Terttu Kallio.

Jauhiainen kertoo, että Myssyfarmi on saanut tempausta varten muutaman tuhannen euron markkinointibudjetin Pöytyän kunnalta. Muuten yritys toteuttaa hankkeen yhteistyössä Sokoksen kanssa.

"Tiettävästi tällaista tempausta ei ole ennen järjestetty. Osa mummoista on kutomassa Mannerheimintien puoleisessa näyteikkunassa ja osa Sokoksen 2. kerroksen osastolla, jossa on myös myssyjä myynnissä. Tässä yhteydessä on mahdollista esittää mummoille myös toiveita. He ovat kutomassa viiden tunnin ajan. Työtä rytmitetään niin, että he pääsevät välillä pitämään taukoa ja esimerkiksi kahville."

Yhteistyön avaus

Tempauksella Myssyfarmi ja Sokos viestivät myös syksyllä solmitusta jälleenmyyntisopimuksesta. Myssyjä on myynnissä kaiken kaikkiaan 19 Sokoksen myymälässä.

Hanna Jauhiainen kertoo, että yhteistyö Sokoksen kanssa on ollut alusta lähtien mukavaa, sillä innostus ja aito kiinnostus on hänen mukaansa ollut silminnähtävää.

"On ollut hienoa huomata, että ulkomaalaisten brändien ohella ostetaan sisään pienempiä, kotimaisia merkkejä ja uskotaan, että ne menestyvät ja ovat kiinnostavia kuluttajien silmissä", Jauhiainen kertoo.

Valtaosa Myssyfarmin jälleenmyyjistä on ulkomailla. Yrityksellä on Jauhiaisen mukaan tällä hetkellä Aasiassa useita jälleenmyyjiä sekä Japanissa kaksi eri jakelijaa, joista toinen on Look Inc, joka vastaa Marimekon myynnistä Japanissa.

Yrityksen tuotteita myydään muun muassa Korean suurimmassa tavarataloketjussa Lottessa Seoulissa ja arvostetussa Tom Greyhound -konseptimyymälässä samassa kaupungissa.

Tekeillä on lisäksi mittava yhteistyö japanilaisen Takashimayan tavaratalon kanssa.

Myssyfarmi irrotettiin omaksi yrityksekseen Janne Rauhansuun omistamasta pöytyäläisestä maatalousyrityksestä Jannen Maatalous Oy:sta. Myssyfarmin toimitusjohtajana ja luovana suunnittelijana toimii Rauhansuun vaimo Anna Rauhansuu.

Yritys käyttää raaka-aineenaan paikallisten suomenlampaiden luomuvillaa. Naisten muodin hankintapäällikkö Sanna Söderlund Sokokselta kertoo, että brändi puhutteli harvinaislaatuisella tarinallaan.

"Myssyt valloittivat heti tarinallaan, ajatus brändin taustalla on uniikki ja neulovat mummot sekä täysin kotimainen villa ovat täydellinen yhtälö. Haluamme olla osana suomalaisten merkkien tuomisessa kaikkien ulottuville", kertoo Söderlund.

Myssyfarmin ensimmäinen tilikausi päättyi helmikuussa. Ensimmäisen virallisen tilikauden liikevaihto oli 189 000 euroa ja tulos reilut 8 000 euroa tappiollinen. Toimitusjohtaja Anna Rauhansuu kertoo, että tavoite kuluvan vuoden tulokseksi on 310 000 euroa, mutta kovista investoinneista johtuen tulos jäänee hieman pakkasen puolelle.

"Kasvu tulee ensisijaisesti jälleenmyyjien osalta Japanista ja kotimaan osalta verkkokaupasta", Rauhansuu kertoo.

Vakinaisesti neljä henkeä työllistävän Myssyfarmin tuotteita kutovien Myssymummojen määrä on tällä hetkellä noin parikymmentä.

Kaikissa tuotteissa on mukana tuotteen kutoneen mummon nimi mukana. Näin yritys pystyy yksilöimään hyvin tarkasti, mistä tuote on tullut ja miten se on tehty.

Brändi on herättänyt huomiota myös maailmalla ja erityisesti Aasian suunalla. Myssyfarmista on kirjoitettu hiljattain Etelä-Korean suurimmassa muotilehdessä, Fashion Biz -lehdessä, sekä useammassa japanilaisessa muoti- ja lifestylejulkaisussa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö