Lupauksen voi tehdä täyttämällä Markkinointisankarien kampanjasivustolle sijoittaman lomakkeen.

Markkinointisankarien toimitusjohtaja ja perustajaosakas Saskia Salomaa kertoo, että lomake on luotu ensisijaisesti tilastointia varten.

Tärkeintä on, että kampanjan tavoite täyttyy ja mahdollisimman moni yrittäjä ja markkinointialan työntekijä ottaa haasteen vastaan, tekee markkinointiaiheisen lupauksen ja myös tarttuu toimeen lupauksen täyttämiseksi.

"Kampanja alkoi varsinaisesti maanantaina, vaikka saitti avattiinkin jo viime viikon puolella. Ensimmäisenä päivänä pyrimme saamaan sata lupausta ja siinä ollaan jo hyvässä vauhdissa, eli alku on ollut juuri sellainen, kuten toivoimme", Salomaa kertoo M&M:lle.

Kimmokkeen #markkinointilupaus -kampanjan toteuttamiselle on Salomaan mukaan antanut maailman tilanne ja erilaiset talouden ja politiikan uhkakuvat. Ajankohtaisiin, huolestuttaviin ilmiöihin lukeutuvat muun muassa Kiinan ja Yhdysvaltain välinen kauppasota, Saksan odotettua heikommat kasvunäkymät, Brasilian sademetsäpalot ja Italian talouskriisi.

"Kaikki nämä ilmiöt heittelevät tällaista kärpäsenkakan kokoista maata kuin Suomi. Meidän ajatuksemme on, että yritykset, joilla on vahva brändi ja uskolliset asiakkaat, ovat vähemmän alttiita maailman tilanteen heittelyille. Emme me turvassa ole, mutta markkinoinnin kautta haasteisiin voi varautua", toteaa Salomaa.

Osaamisen kehittäminen on tulevaisuuden kovassa globaalissa kilpailussa entistä tärkeämpää. Markkinoinnin alalla trendit ja teknologiat muuttuvat niin nopeasti, että ilman jatkuvaa opiskelua jää nopeasti jälkeen. Toisaalta taas tietyt perusasiat pysyvät esimerkiksi strategian ja muiden aihealueiden osalta, mutta näitäkään ei voi koskaan osata tarpeeksi hyvin.

"Meistä tuntuu, että Suomessa ei vieläkään täysin ymmärretä markkinoinnin arvoa. Halusimme tehdä jonkin konkreettisen asian, joka saisi ihmiset toimimaan. Tavoitteenamme on kerätä ainakin 1000 markkinointilupausta", Saskia Salomaa sanoo.

Jokainen tekee lupauksen itselleen, joten sen noudattaminen jää omantunnon varaan Markkinointilupauksia kerätään syyskuun puoliväliin asti.

"Emme pysty tietenkään todentamaan lupausten toteuttamista, mutta kiroamme pahan markkinointikarman niille, jotka eivät lupaustaan täytä", Salomaa toteaa.

Lupausten keräämisen yhteydessä Markkinointisankarit lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, jonka kohteen valitsevat Markkinointisankarien freelancereiden verkosto eli sankarit ja asiakkaat.

Kampanjan mittaaminen on toteutettu yhteistyössä Meltwater in kanssa.

Markkinointisankarit on vuosi sitten perustettu markkinointialan yritys, jonka perustajaosakkaat ovat Salomaan ohella Jutta Lehtinen ja Tommi Partanen.

Yrityksellä ei ole vakinaisia työntekijöitä eikä toimistoa. Salomaa ja Lehtinen toimivat yrittäjinä ja Partanen on puolestaan palkkatöissä ohjelmistotalo Finago lla.

"Bisneksenne perustuu meidän freelancereidemme verkostoon eli sankareihin. Heitä myymme asiakasyrityksille avuksi tekemiseen ikään kuin ulkoistettuina markkinointipäällikköinä", kertoo Salomaa.

Ensimmäinen Markkinointisankarien tilikausi päättyy jouluna. Salomaan mukaan arvio ensimmäisen reilun vuoden mittaisen tilikauden liikevaihdoksi on noin 50 000.