M&M kysyi joukolta suomalaisia markkinointialan johtajia, mitä Sir Martin Sorrell in lähtö WPP :n johdosta merkitsee koko alalle ja millainen merkitys Sorrellilla on ollut markkinointialan kehityksessä.

Pyysimme kommenttia myös WPP:hen kuuluvan Pohjoisranta Burson-Marsteller in toimitusjohtajalta Clarisse Berggårdh ilta. Hän vastasi yhteydenottoon ja kertoi, että WPP-ketjun toimistoja on kielletty kommentoimasta Sorrellin lähtöä lukuunottamatta niitä ihmisiä, jotka vastaavat asian viestinnästä.

Tästä voit lukea tiedusteluumme vastanneiden johtajien pohdintoja asiasta:

Jaakko Rantala, toimitusjohtaja, SEK:

"Sorrell on luonut maailman suurimman markkinointialan yrityksen. WPP on hänen elämäntyönsä. Hänen lähtönsä ei välttämättä merkitse niin paljon kuin etukäteen ajattelisi. Yritykset ovat hyvin autonomisia, ja johtoon on systemaattisesti nostettu kas vamaan lahjakkaita henkilöitä, jotka pystyvät ottamaan vastuuta. Vaihtoon on luonnollisesti osattu varautua jo pitkään, onhan 73-vuotiaana Sorellilla jo eläkeikäkin täyttynyt.

Hänen myötään datan ja luovuuden yhdistäminen on tullut entistä tärkeämmäksi. Uskon, että se on myös yksi merkittävä tekijä WPP:n kasvun takana. Olen itsekin hänet tavannut ja päällimmäisenä hänestä jäi mieleen intohimo alaa ja luovuutta kohtaan, joten tämä todistaa mitä vaaditaan pärjätäkseen alalla."

Jyrki Poutanen, luova johtaja, TBWA\Helsinki:

"Puhuimme tästä kollegoiden kesken taannoin Adweekin uutisen luettuamme. Yleinen mielipide siinä ryhmässä oli, että "sivuun siirtämisen" aiheuttaneet varoj en väärinkäyttö jne. rike-syytökset olivat WPP:n keino saada Sorrell pois ruorista nopeasti ja uudistua vastaamaan modernin markkinoinnin vaatimuksia. Luonnollisesti viime kuukausina muissakin vakavissa syytöksissä ryvennyt markkinointiala ei olisi toimialan integriteetin näkökulmasta kaivannut lisää uutisia väärinkäytöksista. Toisaalta korporaatoiden on vihdoin opittava toimimaan läpinäkyvämmiksi muuttuvassa maailmassa ja näiden niin sanotusti kyseenalaisen toiminnan dinosaurusten julkinen lynkkaus toimii hyvänä varoittavana esimerkkinä kaltaisilleen.

Sorrell toi WPP:hen vahvaa business-ajattelua fuusioiden ja markkinointipalveluiden paketoinnin kautta markkinointiin. Nämä olivat asioita, joille silloisessa ajassa oli tilausta. Hän ymmärtääkseni edusti myös Steve Jobs -henkistä diktatuurista johtamista, jota sitäkin kaivataan tietyssä kasvuvaiheessa. Ihmisjohtaja hän ei lukemani perusteella ollut, eikä liiemmin viime vuosina järin edistyksellinen. Moderni markkinointi on luovuuden, älyn, kaupallisuuden sekä platformien ja teknologioiden liitto. Sorrell edusti näistä vain yhtä, ja siksi hänen johtamansa yritys ei enää vastannut nykymaailman tilaukseen."

Jari Ullakko, luova johtaja, Avaus Marketing Innovations

"Sorrellin lähtö on näkyvä signaali pitkään jatkuneesta muutoksesta, jossa data on korvannut holding-yhtiön merkityksen ketjuasiakkuuksien globaalissa hallitsemisessa. Wire & Plastic Products syntyi mahdollisuudesta paikallisten luovien toimistojen tehokkuuden lisäämiseen median, tuotannon ja luovuuden yhdistämisellä. Median fragmentoituminen, tiedon määrän ja merkityksen lisääntyminen, uudet sosiaaliset käyttäytymismallit, verkkokauppa ja prokuramentin vaatimukset ovat muuttaneet koko markkinointiliiketoiminnan perusteet.

Isojen bränditalojen liiketoiminnan kasvun pysähtyminen johtaa siihen, että ne hakevat ongelmiinsa uusia ratkaisuja. Holding-yhtiömallille on vaikeampi löytää järkeenkäypää ansaintalogiikkaa. Ylikansalliset asiakkaat rakentavat omia, tietoon perustuvia osaamiskeskuksiaan ja konsulttitalot jatkavat kasvuaan analytiikan ja holistisen ongelmanratkaisukykynsä avulla. Mutta miten kuuluisuutta luodaan rehottavassa mediaviidakossa?

Sorrell ei tiedä mainoksista mitään, mutta hän teki mainostoimistoista bisneksen, ja aika monesta kaverista täälläkin rikkaan naisen ja miehen. Sorrell kutsui Pohjolaa ketjutoimistojen hautausmaaksi, eikä syyttä. Pienet luovat toimistot liittyivät ison ketjun osaksi siksi aikaa, että perustajat saivat earn-outtinsa lusittua. Heti irtauduttuaan he perustivat uuden toimiston, jonka kasvettua myivät sen taas seuraavalle ketjulle. Isossa maailmassa luovuutta voitiin johtaa, Viikinkien kanssa se oli vähän niin ja näin. Marginaalien puristaminen tehokkuuden lisäämiseksi ja tuntiraporttien vahtiminen utilisaation tehostamiseksi on vierasta taitelijoille, ajattelijoille ja Zlatan ille, mutta he ovat niitä jotka saavat aikaan kuuluisuutta. Siitä Sir Martinkin on tehnyt hilloa, nyt vain taisi sormet olla väärässä purkissa."

Eka Ruola, toimitusjohtaja, ECD, Hasan & Partners Group

"Tämä on seisminen tapahtuma – erään aikakauden loppu. Vaikutukset tulevat olemaan poikkeuksellisen suuria. WPP:n osake putosi maanantaina vajaa 7 prosenttia, mutta mark et capia on vielä 15 miljardia jäljellä. Tämä osaltaan osoittaa vaikutusten laajuuden. Sorrellia tuskin edes yritetään korvata – ainakaan yhdellä ihmisellä – ne kyllä tuntevat Amin siellä, että who knows... Suurten ketjujen toimintamallit ja järjestäytyminen muuttuvat merkittävästi. Tämä kiihdyttää kehitystä. Sorrell on tavallaan ollut suuri, yksinäinen markkinointimies, joka ei ole tehnyt päivääkään markkinointia. Vaikka Sorrellin modus operandilla on ollut selkeästi myös alaa kehittäviä vaikutuksia, optimistina ajattelen, että tämä nostaa jälleen kaikkein tärkeimmät asiat alan keskustelun ytimeen: markkinoivan asiakkaan arvon kasvattamisen, luovuuden kasvun instrumenttina ja asiakasymmärryksen.

Sorrellin vaikutus on monessä mielessä täysin kiistaton. Hänellä on ollut terävä pää, kantava ääni ja vahva visio alan suunnasta. Suurimpana ansiona pitäisin sitä, että hän toi ammattimaisen liikkeenjohdon mainosalan hurlumheihin ja tavallaan jopa pelasti sekä legendaarisia mainostoimistoketjuja että viestintäalan ketjuja. Bisneskriittisyys ja periksiantamaton vaativuus ovat olleet hänen hyveitään alan yritysten struktuurin ja johtamisen parantamisessa. Samalla voi todeta, että ehkä suurin intohimon kohde hänelle oli WPP:n osakekurssi ja sillä on varmasti myös ollut negatiivisia vaikutuksia luovaan alaan, jonka tärkein voimavara on ihminen. Osa kaivannee häntä kovasti, osa juhlii kipot täynnä kuohuvaa vahingoniloa. Ja kaikki muuttuu taas, niin kuin kaiken pitääkin."