Digimainonta

Elina Lappalainen 20.3. 16:27

Miten Facebookin skandaalit vaikuttavat suomalaiseen kasvurakettiin? Smartlyn johtaja: "Meillä on vapaus valita asiakkaamme ja harjoitamme sitä aktiivisesti"

Colourbox
Tietosuojakohun jälkeen vain 46 prosenttia suomalaisista on jatkanut Facebookin käyttöä entiseen malliin, kertoo DNA:n kysely. Facebook on edelleen suomalaisten käytetyin some-palvelu.

”En ole kuullut yhdestäkään asiakkaasta, joka olisi kytkenyt Facebook-mainonnan pois päältä näiden vuoksi”, Smartlyn tuotekehitysjohtaja Otto Hilska sanoo.

Kasvuraketti Smartly.io kertoi tänään kovasta liikevaihdon kasvustaan. Yhtiö teki viime vuonna jo 46 miljoonan euron liikevaihdon. Yhtiön tuote on mainosten hallintatyökalu, jolla se on noussut markkinajohtajaksi suuryritysten Facebook-mainonnan toteuttamisessa.

Sosiaalisen median jättiyhtiö Facebook oli puolestaan koko viime vuoden skandaalien keskellä. Ne liittyivät muun muassa kuluttajien datan väärinkäytöksiin ja yksityisyyteen. Miten kuohunta vaikutti Smartlyn liiketoimintaan?

"En ole kuullut yhdestäkään asiakkaasta, joka olisi kytkenyt Facebook-mainonnan pois päältä näiden vuoksi", Smartlyn tuotekehitysjohtaja Otto Hilska sanoo.

"Bisneksenä tämä on mainostajille sijoitustoimintaa. Laitat sinne 1000 dollaria ja odotat saavasi 1200 takaisin. Firmat tekevät rationaalisia päätöksiä. Yrityksen on vaikea päätyä johtopäätökseen, että siellä mainostaminen kannattaisi lopettaa", Hilska sanoo.

Skandaaleista huolimatta Facebookin liikevaihto kasvoi viime vuonna 38 prosenttia 55 miljardiin dollariin. Myös käyttäjämäärien kasvu jatkui.

Facebook on saanut kovaa kritiikkiä myös alustan roolista poliittisessa vaalivaikuttamisessa esimerkiksi Yhdysvaltojen presidentinvaalien aikaan. Hilskan mukaan kohut eivät koske Smartlya, koska sen asiakkaana ei ole poliittisia tahoja.

"Meillä on vapaus valita asiakkaamme ja harjoitamme sitä aktiivisesti. Teemme työtä esimerkiksi verkkokaupan markkinajohtajien kanssa", Hilska kommentoi.

Smartly.io:n tuotekehitysjohtaja Otto Hilska | Kuva: Kimmo Haapala

 

Muutenkin Hilska puolustaa Facebookin toimintaa yksityisyydensuojakysymyksissä - onhan se ymmärrettävää jo Smartlyn ja Facebookin läheisen yhteistyön vuoksi. Facebook-mainonta on Smartly.io:n suurin liikevaihdon lähde.

"On tärkeää peilata Facebookin toimintaa muuhun alaan. Sehän tarjoaa varsin hyvät kontrollit käyttäjälle siihen, mihin dataasi saa käyttää. Se on myös firma, jota seurataan julkisuudessa hyvin tarkkaan", Hilska sanoo.

"Sitä voi verrata vaikka perinteiseen bannerimainontaan, jossa datasi käytöstä ei ole tietoa ja jonka eteenpäin myymistä on vaikea kontrolloida. Tai luottokorttiyhtiöihin, jotka myyvät käyttäytymisdataa eteenpäin kertomatta siitä kenellekään. Facebookin tapa hoitaa tietosuojaa on kuitenkin käyttäjän kannalta edullinen", Hilska sanoo.

Hänen mielestään on silti hyvä, että aiheesta keskustellaan.

"Tämä on uusi aihe, joka ei ole kaikille tuttua. Joka tapauksessa kun kierrät pitkin internetiä, siitä jää jälki. Myös EU:n tietosuoja-asetus on nostanut aihetta keskusteluun", Hilska kommentoi.

Hilskan mukaan Smartly.io noudattaa omissa mainostyökaluissaan Facebookin kanssa yhteisiä linjauksia esimerkiksi kohdentamiseen ja tietosuojaan liittyen.

"Meitäkin kiinnostaa yksityisyydensuoja. Meillä on täällä töissäkin privacy-aktivisteja ja ne tyypit eivät haluaisi olla täällä töissä jos tekisimme jotain epäilyttävää ihmisten datalla", Hilska sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.