Aikuisten Airbnb-majoituspalvelua käyttävien määrä putoaa tänä vuonna 60 prosenttia. Vuoden lopussa käyttäjiä on yhteensä noin 17 miljoonaa, ennustaa markkinatutkija eMarketer.

Kyseessä on ensimmäinen kerta palvelun perustamisen jälkeen, kun aktiivisten käyttäjien määrä vähenee. Vuonna 2008 perustetun Airbnb:n valtteina ovat olleet hotellimajoitusta alhaisempi hinta sekä usein keskeisellä paikalla kohdetta sijaitseva vuokra-asunto.

Koronaviruksen aiheuttama pandemia on vähentänyt ihmisten matkustamista merkittävästi, ja trendi vaikuttaa suoraan myös Airbnb:n toimintaan.

Tästä huolimatta eMarketer arvioi käyttäjämäärien palautuvan Yhdysvalloissa lähes pandemiaa edeltävälle tasolle jo vuoden 2021 aikana.

"Airbnb: n käyttäjien määrä on laskenut merkittävästi pandemian takia, mutta sen odotetaan ylittävän matkailualan keskiarvon, koska osa ihmisistä jatkaa matkustamista”, toteaa eMarketerin analyytikko Eric Haggstrom.

Haggstromin mukaan Airbnb selviää kriisistä esimerkiksi hotelleja paremmin, sillä matkailu kohdistuu jatkossa entistä enemmän lähialueille ja kotimaan kohteisiin, jolloin vuokrattavat Airbnb-asunnot kykenevät palvelemaan asiakkaita paremmin.

Toistaiseksi Airbnb on vuokrattavien majoituspalveluiden selkeä markkinajohtaja. Uusien palvelujen myötä kiristyvä kilpailu nakertaa kuitenkin hieman yrityksen johtavaa asemaa lähivuosien aikana, ennustaa eMarketer.