Ingmariini-rasvaseoslevitteen pakkausuudistus tehtiin vähän yli vuosi sitten ja uudet rasiat tulivat vähän vähin äänin kauppoihin. Nyt uusi design haluttiin tuoda esiin näyttävämmin, kertoo kampanjan copywriter Juhani Ylitalo 358:lta.

Mutta miten mies ja hevonen liittyvät levitteeseen, moni on ihmetellyt nähdessään Ingmariini-kampanjan mainoksia.

”Yhtä kaukana ne ovat myös kelloista, hajuvesistä tai sampoopulloista”, Ylitalo vastaa.

”Mainos on myös kommentti mainonnan lainalaisuuksille, joita yleensä hyödynnetään. Tuohan on aika tavalla perinteistä mainontaa, jos tuotteena olisi vaikka Omega-kello, Rolex tai hajuvesi. Niissä ei huomata näitä rakenteita, mutta sitten kun tuotteen vaihtaa, kokonaisuus tuntuukin yhtäkkiä tosi irralliselta”, Ylitalo avaa ideaa.

”Tarkoitus ei ollut kuitenkaan esineellistää ketään, vaan enemmän nostaa huomioon mainonnan perinteistä tarinankerrontaa.”

Mainosfilmi kuvattiin Siuntiossa. Siinä mies ratsastaa ensin pitkin nummea ja istahtaa sitten leiritulen ääreen nautiskelemaan leipää, jonka päälle hän levittää paksusti Ingmariinia, päästellen samaan aikaan nautinnollisia hmm-ääniä.

”Ei tuossa olisi mitään outoa, jos mainostettava tuote olisi ollut se artesaanileipä siinä alla. Halusimme kääntää huomion siihen, että mitä laitat leivän päälle, on vähintään yhtä olennaista. Kohderyhmähaastatteluissa on noussut esille myös, että ihmiset ovat tykästyneet muihinkin Ingmariinin makuihin. Mainoksen kohderyhmä ovat kaikki elämästä nautiskelijat.”

Somekeskustelijat ovat miettineet, miksi myös miehen rannekello on näkyvästi esillä mainoskuvassa. Se ei ole kuitenkaan tarkoituksellista, vaan on osa mainoksen puvustusta.

”Siinä ei ole mitään piiloviestiä taustalla, vaan ajattelimme, että se istuu puvustuksellisesti tälle tyypille. ”

Toisaalta kelloon kohdistettu huomio näyttää toteen kampanjan tekijöiden alkuperäisen ajatuksen.

”Ehkä mainoksesta on alettu hakea sitä, mitä tällaisen formaatin puitteissa yleensä on totuttu näkemään, ja silmät ovat eksyneet sinne ranteeseen, missä kello on.”

Kampanja näkyy ulkomainontana, televisiossa ja sosiaalisessa mediassa.

”Myöhemmin tulee lisää somemateriaalia, jolla on tarkoitus vähän avata kampanjaa lisää, näyttää mitä tapahtuu mainonnan kulisseissa”, Ylitalo sanoo.

Spotin ohjasi Matias Nystedt ja tuotti Aleksi Jokela. Uudet pakkaukset teki Mikael Kivelä. 358:n tiimin muodosti copywriter Juhani Ylitalo, ad Ale Lauraéus, graafinen suunnittelija HP Savolainen, leikkaaja Risto Haapiainen, projektipäällikkö Johanna Luoto & strategi Jani Leppänen. Asiakkaana Arlan markkinointijohtaja Nnenna Liljeroos ja Brand ja Category manager Virva Rantala.

Oikaisu 6.11.2019 klo 10.03: Ingmariini ei ole margariini, vaan rasvaseoslevite.