Markkinointitoimisto ToinenPHD on tehnyt toisen tutkimuksen korona-ajan kuluttajakäyttäytymisestä. Tutkimuksessa kysyttiin tuhannelta täysi-ikäiseltä suomalaiselta, ”miten koronavirusepidemia vaikuttaa tällä hetkellä sinun omaan aktiivisuuteesi ja suunnitelmiin seuraavien tuotteiden ja palvelujen käytössä”.

Kuten olettaa saattaa, kansa on vähentänyt matkustamista ja tulevia matkaostoja yleisesti sekä kotimaahan että ulkomaille. Kotimaan matkailu on pitänyt pintansa ulkomaanmatkailua paremmin, mutta päätöksiä esimerkiksi kesän matkailusta ja yleisötapahtumin menosta lykätään.

Kovimman kolauksen näyttävät kärsineen suuret kauppakeskukset, joissa käyntiä kertoo vähentäneensä ainakin hieman 75 prosenttia vastanneista. Liki puolet vastanneista sanoo kauppakeskusvierailujen vähentyneen selvästi. Paikallisten ravintola- ja kahvilapalvelujen käyttöä on vähentänyt puolet, mutta nähtävästi joitakin ajaa halu tukea paikallisia yrittäjiä, sillä noin joka kymmenes kertoo lisänneensä näiden liikkeiden käyttöä.

Naiset aktivoituivat

Eniten on noussut kotimaisten tuotteiden ostaminen, jota sanoo lisänneensä liki 30 prosenttia vastanneista. Pääsääntöisesti näyttää kuitenkin siltä, että kukkaronnyörejä on nyt epävarmassa tilanteessa kiristetty. Uuden auton hankintahaluja korona ei ole lisännyt kellään ja yli joka viides sanoo lisänneensä säästämistä.

Muita lisääntyneitä kuluttajakäyttäytymisen muotoja ovat netin maksullisten videopalveluiden käyttö, verkko-ostaminen, pihan- ja puutarhan hoito sekä ruoan verkkokauppaostaminen.

”Etenkin suomalaiset naiset ovat ottaneet nettikaupat omakseen. Peräti viidennes suomalaisista naisista ilmoittaa lisäävänsä netin yli tapahtuvia ostoksia”, ToinenPHD:n tiedotteessa sanotaan.

Naiset ovat olleet aktiivisempia sekä tavara- että aineettomassa kaupassa.

Eristäminen näyttää vaikuttavan joidenkin halukkuuteen panostaa koteihinsa. Remontointi-, rakentamis- ja sisustushalut ovat lisääntyneet noin joka kymmenennellä. Suunnilleen vastaava osuus ihmisistä, 15 prosenttia, on nyt kiinnostuneempia kotimaan luontokohteissa vierailusta.

Tuore kysely on toteutettu 18.-22. maaliskuuta eli viime viikon keskiviikon ja sunnuntain välisenä aikana. Ensimmäinen kysely tehtiin kaksi viikkoa aiemmin torstain ja maanantain välisenä aikana. Tuon ajanjakson lopulla tartuntoja oli Suomessa todettu vasta 30 eikä hallituksen asettamia rajoituksia ollut juuri voimassa.

Kyselyjen välillä kiinnostustaan ovat lisänneet erityisesti verkko-ostaminen ja videopalvelut sekä hieman myös sijoittaminen. Pörssikurssit ovat romahtaneet viime viikkona, mikä houkuttaa nyt niitä, joilla on varaa laittaa rahojaan kiinni.

Kyselyt on teetetty Userneedsin hallinnoimassa internet-paneelissa ja otos edustaa suomalaista aikuisväestöä.