Viikon aikana yli 70 poliitikkoa tutustuu museotyöhön 40 museossa. Poliitikkojen museovierailuilla tuodaan esille museoiden monipuolista työtä ja koko Suomen kattavan museoverkoston yhteiskunnallista merkitystä. Erilaisia museotyötehtäviä kokeillaan myös käytännössä.

Suomen museoliiton viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori kertoo M&M:lle, että kampanjan tavoitteena on kertoa museotyön ja museoiden tehtävien monipuolisuudesta.

"Välillisesti haluamme toki myös päivittää päättäjien mielikuvia ja käsityksiä museoista. Joillekin museo saattaa olla edelleen tuttu vain museovierailuilta, jolloin museossa tapaa useimmiten vain lipunmyyjän tai opashenkilökuntaa. Suuri osa museoiden toiminnasta tapahtuu kuitenkin niin sanotusti kulissien takana eli suuren yleisön tavoittamattomissa", kertoo Rajavuori.

Kampanja järjestetään nyt neljättä kertaa. Yli 70 poliitikkoa osallistuu 26.–30.8.2019. museoharjoitteluun 25 paikkakunnalla. Mukana on ministereitä, kansanedustajia, kunnanvaltuutettuja ja muita museoiden toiminnalle tärkeitä päättäjiä.

Istuvan pääministerin Antti Rinteen (sdp) hallituksen ministereistä museoharjoitteluun osallistuvat valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk) ja tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen (kesk).

"Kampanjassa haluamme tuoda museoiden asiaa esille rennolla asenteella ja hieman tavallisesta poikkeavalla tavalla. Uskomme, että harjoittelupäivä voi olla päättäjillekin mukavaa ja kiinnostavaa vaihtelua arkiseen työviikkoon", kertoo Tuuli Rajavuori.

Sanni Grah-Laasonen: "Museot elävät vahvasti ajassa"

Juha Sipilä n (kesk) hallituksen opetusministerinä vuosina 2015–2019 sekä kulttuuriministerinä vuosina 2015–2017 toiminut kokoomuksen kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen osallistui museoharjoitteluun maanantaina Hämeenlinnan keskustassa sijaitsevassa Sibeliuksen syntymäkodissa, joka kuuluu hallinnollisesti Hämeenlinnan kaupunginmuseon alaisuuteen. Paikka on kotimuseoksi vuonna 1965 avattu säveltäjä Jean Sibeliuksen synnyintalo.

"Odotin ja sain kivan, sivistävän työpäivän! Museot elävät vahvaa aikaa, Museokortin ja laadukkaan työn ansiosta kävijämäärät ovat ennätyslukemissa."

"Ihmisiä kiinnostaa kulttuuriperintö. Kulttuurin merkitys ymmärretään vihdoin laajemmin myös kuntien ja alueiden elinvoiman rakentamisessa. Ihmiset haluavat ympärilleen palveluja ja elämyksiä. Sibeliuksen syntymäkoti kiinnostaa myös turisteja. Juuri nyt oli pientä ruuhkaakin, sillä Euroopassa on kesäloma-aika", Grahn-Laasonen kuvailee M&M:lle.

Laasonen kertoo pitävänsä museoista ja vierailevansa niissä muutoinkin, mutta harjoittelun myötä hän sai kuulla myös taustoja ja ammattilaisten näkemyksiä esimerkiksi uudesta museolaista. Hän oli kulttuuriministerinä toimiessaan valmistelemassa museopoliittista ohjelmaa.

"On hienoa nähdä, että se on johtanut hyvään ja saanut museot muun muassa tekemään paljon aiempaa syvempää yhteistyötä. Se hyödyttää kaikkia", toteaa Grahn-Laasonen.

"Pääsin myös tutustumaan uusiin metodeihin, kuten näkemään ja kuulemaan virtuaalitodellisuudessa Sibeliuksen soittamassa viulua syntymäkodissaan. Museot elävät vahvasti ajassa ja hyödyntävät uuden teknologian mahdollisuuksia uusien yleisöjen tavoittamiseksi. Oli ilo nähdä, että museoilla menee nyt hyvin", Grahn-Laasonen kertoo M&M:lle.

Päättäjien kiinnostus kasvussa

Kampanja toteutetaan Tuuli Rajavuoren mukaan melko pienillä taloudellisilla resursseilla. Suurin kuluerä on henkilökunnan palkat, mutta niiden osuutta on Rajavuoren mukaan hankala eritellä, sillä työtehtäviin kuuluu paljon muutakin kuin nyt käynnissä oleva kampanja.

"Ostopalveluna olemme hankkineet tänä vuonna kampanjan graafisen ilmeen ja aiemmin olemme tuottaneet museoiden vaikuttavuudesta kertovan painetun esitteen. Vuosittain näihin on varattu noin 500 euroa. Lisäksi olemme järjestäneet museoille suunnattuja kampanjaa esitteleviä webinaareja, mutta niihin käytettävä tekniikka ja osaaminen meillä on ollut käytössä muutenkin eli niitä ei voi oikein laskea kampanjan suoriksi kuluiksi. Työaikaa toki kuluu niihinkin", kertoo Rajavuori.

Kampanjalla Suomen museoliitto tuo esiin myös museoiden tehtävää aktiivisina toimijoina ja keskustelijoita yhteiskunnassa. Vuorovaikutus päättäjien kanssa kuuluu siihen Rajavuoren mukaan luontevasti.

"Hands-on -tekeminen on todettu käteväksi oppimisen tavaksi. Päättäjä voi esimerkiksi seurata esineen matkan siitä, kun se saapuu museoon lahjoituksena. Sen jälkeen seuraa useita vaiheita, kunnes esine päätyy joko kokoelmatiloihin säilöön tai näyttelyyn esille. Nämä vaiheet eivät ole useimmille tuttuja ennestään", raottaa Rajavuori.

Kampanjan suosio on kasvanut vuosi vuodelta ja tänä vuonna osallistuvia päättäjiä ja museoita on mukana ennätysmäärä.

"Olemme todella iloisia, että museoiden esittämät harjoittelukutsut on otettu innolla vastaan. Tänä vuonna moni poliitikko on myös itse ilmoittanut haluavansa osallistua ja olemme etsineet heille toiveiden mukaisia harjoittelukohteita", kertoo Suomen museoliiton pääsihteeri Leena Tokila.

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 207 yhteisöjäsentä ylläpitävät lähes 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta, joihin lukeutuu kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita sekä tiedekeskuksia.