Suomalaisyritysten kannattaa perehtyä tarkasti niiden markkinoiden erityispiirteisiin, joihin halajaa verkkokauppaansa levittää. Näin kehottaa ulkoistettujen laskunhallintapalvelujen tarjoaja Arvato Financial Solutions.

Arvaton mukaan esimerkiksi saksalaiset palauttavat jopa puolet verkosta tilaamistaan tuotteista. Saksalaiskuluttajat myös odottavat palautusten olevan ilmaisia. Maksutapana he käyttävät mieluiten käteistä tai laskulla, eivätkä halua jakaa tietojaan. Harvalla saksalaisella on luottokortti.

Itävallassa taas verkko-ostotapahtumien määrä putoaa kolmanneksella, jos yritys ei tarjoa yhtenä maksutapana laskulla maksamista.

Suomalaiset odottavat verkkokauppaostoksiaan keskimääräistä kärsivällisemmin. Suomessa kuluttajat kuitenkin haluavat, että verkko-ostokset voi palauttaa ilmaiseksi.

Arvaton mukaan ulkomaille suuntaavat yritykset tarvitsevat tarkkaa tietoa kohdemaiden potentiaalisista riskeistä ja paikallisista olosuhteista. Yritys onkin koostanut yhdessä konsulttiyritys mm1 :n kanssa Arvato Payments Review -tietopaketin, joka avaa dataa 14 eri verkkokauppamarkkinasta maailmalta. Tavoitteena on antaa kattava kuva erilaisista maksutavoista ja säännöksistä, joihin yrityksen tulee kiinnittää huomiota uudelle markkinalle mennessään.